_Marzec 2013

P W Ś C P S N
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program


Praca i wypoczynek jest pierwszą częścią z serii publikacji Alternativa. Antologia, które towarzyszą wystawom prezentowanym w ramach festiwalu. Publikacja ta jest teoretycznym uzupełnieniem, które podejmuje dialog z najważniejszymi zagadnieniami poruszanymi przez festiwal w 2011, ale też w 2012 roku – z problematyką przemian pracy oraz ich skomplikowaną relacją względem ekonomii czasu. W trzech rozdziałach: Trud wypoczynku, Koinonia oraz Dokąd chcesz się dzisiaj wybrać? zawarte zostały teksty, za pośrednictwem których można przyjrzeć się współczesnej sytuacji pracy z perspektywy uwarunkowań ekonomiczno-historycznych mieszczących się w dwóch tytułowych pojęciach – pracy i czasu wolnego, ponadto zagadnieniu kooperacji i pracy umysłowej na przykładzie współczesnej praktyki artystycznej, a także przyszłości pracy w ogóle. Tytuł ostatniego rozdziału Dokąd chcesz się dzisiaj wybrać? - hasło firmy Microsoft z heroicznych początków epoki bańki internetowej – jest dzisiaj jednym z najważniejszych pytań współczesnych społeczeństw. Kryją się za nim niepokoje o pracę emigrantów, prekaryjnych pracowników umysłowych i artystów, jak i problemy związane z zanikającym sektorem pracy fizycznej.
 
Publikacja zawiera przedruki, teksty wcześniej nie tłumaczone oraz wywiady m.in. takich autorów, jak: Max Weber, Cornelius Castoriadis, Keti Czuchrow, Borys Arwatow, Hito Steyerl, Paul Lafargue, Ben Kafka, Geert Lovink, Henri Lefebvre, Slavoj Žižek czy David Graeber

Redaktor prowadzący Alternativa Editions: Krzysztof Gutfrański
Projekt graficzny: Tomasz Bersz i Marian Misiak

Cena 35 zł + koszty przesyłki
Książkę można zamawiać pisząc na adres sekretariat(at)wyspa.art.pl
Link do sklepu

Długofalowy program wydawniczy festiwalu Alternativa łączy lokalne tradycje robotniczej i aktywistycznej historii Gdańska z globalnymi dyskursami poszukującymi nowych formuł dla krytycznego myślenia oraz roli sztuki w nowoczesnych społeczeństwach.



>>>
13.09.2013-06.10.2013_wystawy

Trójmiejskie mozaiki

 
13 września (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Dekoracje mozaikowe stały się bardzo popularne w powojennej architekturze polskiej. Odnajdziemy je m.in. na dworcach, w kawiarniach, barach mlecznych, biurach, kinach i teatrach, gmachach uniwersyteckich oraz domach prywatnych. Przemierzając trójmiejskie ulice można zauważyć dominację malarskich kompozycji ściennych. Na elewacjach odbudowanych kamienic gdańskiego Starego Miasta przeważają sgraffita – malowidła ścienne wykonane w mokrym tynku. Ślepe ściany ogromnych blokowisk pokryte są współczesnymi graffiti. Zapewne za kilka lat, również będą postrzegane jako świadectwo pewnego czasu i wartości artystycznych. Wnikliwy obserwator odkryje wśród tych dekoracji nich liczne przykłady dzieł wykonanych w technice mozaiki. Szymon Rogiński w swoich fotografiach na przykładzie mozaik trójmiejskich ukazuje ich różnorodność, zarówno kompozycyjną, jak i materiałową. Najczęściej wykonywano je z odpadów – tłuczonych talerzy i butelek, odłamków kamienia bądź płytek ceramicznych. Dzieła te opierały się głównie na formach geometrycznych, czego przykładem są płyciny na elewacji Baru Neptun w Gdańsku oraz odnowione prace na Dworcu Gdynia Główna. Dominują jednak układy abstrakcyjne, zbudowane z elementów barwnych faktur, niczym plamy na awangardowych obrazach – ślepa ściana Kina Neptun czy wolnostojący obiekt przy dawnym Domu Handlowym Alga w Sopocie. Choć każda z nich jest na swój sposób oryginalna, do kategorii o szczególnej wartości artystycznej i historycznej niewątpliwie zaliczyć należy kompozycje z cegły klinkierowej w Domu Technika NOT, które powstały specjalnie dla tego miejsca i są nierozerwalną częścią tamtejszej architektury.

Bio:

Szymon Rogiński – urodzony w 1975 roku w Gdańsku fotograf, mieszka i pracuje w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artysta zdobył uznanie zdjęciami nocnych krajobrazów polskiej prowincji w cyklu Poland Synthesis (2004-2007) oraz Projektem UFO (2007-2008), gdzie w serii szczegółowo zaplanowanych zdjęć, z użyciem sztucznego oświetlenia, stworzył niesamowite sceny pozaziemskich lądowań. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. Sense of Place – European Landscape Photography (BOZAR, Belgia, 2012), Project UFO (Photoespana/Blanca Soto Gallery, Hiszpania), Take a Look at me now - contemporary work from Poland (Sainbury Centre for Visual Arts, Anglia, 2009), Nowi Dokumentaliści (CSW Zamek Ujazdowski, 2006), Revenge on Realism – The fictitious moment in current Polish Art (Krinziger Projekte Gallery, Austria, 2005).


Organizatorzy: Ceramika Paradyż, Fundacja Architektury
Partner: Instytut Sztuki Wyspa
Patronat medialny: Dziennik Bałtycki, Trójmiasto.pl

>>>
 Wirtualna Strefa Ekonomiczna / Alternativa na Jarmarku Św. Dominika
05.08 - 11.08.2013


Opis:

Wirtualna Strefa Ekonomiczna to strefa ekonomicznej wyobraźni, żywa wypustka Alternativy na Jarmarku św. Dominika. Sam Jarmark jest corocznym świętem ulicznego handlu, atrakcją, która ściąga do centrum Gdańska rzesze turystów. WSE sytuuje się wewnątrz tego największego w regionie Bałtyku miejskiego targowiska, przekształcając go od środka wedle zasad wirtualnych ekonomii. Na straganie Alternativy nie sprzedajemy skórzanej galanterii, starych zegarów, morskich landszaftów czy wyrobów z bursztynu. W naszym Kiosku grupa polskich i międzynarodowych artystów oddaje się eksperymentom z różnymi formami niekomercyjnej wymiany, wyobrażeniowej gospodarki, handlu na opak, kalkulacji na wspak. W przeciwieństwie do specjalnych stref ekonomicznych WSE nie działa wedle uświęconych praw maksymalizacji zysku i (niby) racjonalnej kalkulacji, WSE jest tymczasowym ośrodkiem artystycznej gry z objawionymi prawdami ekonomii, przekracza granice ekonomicznej wyobraźni.


Harmonogram Działań:

05.08 - 11.08 - Marsha Bradfield, projekt badawczy, Za Moje i Twoje Portfolio: równościowy wzrost międzyosobowego kapitału interesariuszy WSE
05.08 - 06.08 - Folke Koebberling, instalacja procesualna, Tagesfiliale Köbberling Elektronik
07.08 - 08.08 - Jacek Niegoda, punkt usług artystycznych, Punkt Separacji Barw
09.08 - pogadanka z Michałem Kozłowskim w ramach Wolnego Uniwersytetu Warszawy / Skąd się bierze wartość czyli o co właściwie chodziło brodatemu filozofowi z Trewiru
09.08 - 10.08 - Maya Gordon, kolekcja, Mniej lub Bardziej Namacalne Osobliwości ze Zbiorów May’i Gordon
11.08 - Jesper Alvaer i Isabella Groseova, performans, Płynne Poziomowanie


>>>
29.06.2013-31.07.2013_wystawy

S.A./Spółka Akcyjna

 29 czerwca (sobota)
Godz. 16.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Pracownia Transdyscyplinarna, Katedra Intermediów, Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Pracownia Sztuka w Przestrzeni Społecznej, Katedra Interdyscyplinarna, Wydział Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zapraszają na wernisaż wystawy S.A./Spółka Akcyjna w Instytucie Sztuki Wyspa sobota, 29.06.2013, godz. 16.00

Wystawa, mająca charakter roboczego pokazu, jest efektem 9. Międzyuczelnianych Warsztatów Intermedialnych MEDIA-NACJE, w ramach których zajmowaliśmy się społeczno-ekonomicznymi skutkami transformacji, problematyką pracy oraz bezrobocia, rewitalizacji oraz gentryfikacji, a także polityką mieszkaniową prowadzącą do tworzenia gett biedy.


Opieka: prof. Grzegorz Klaman, as. Angelika Fojtuch (ASP)
Zaproszony gość: dr Rafał Jakubowicz, ad. (UAP)

Uczestnicy warsztatu oraz autorzy wystawy:
Cezary Adamowicz (ASP)
Paulina Brelińska (UAP)
Joanna Draszawka (ASP)
Daniel Ebertowski (ASP)
Rafał Gonta (ASP)
Daria Grabowska (UAP)
Urszula Kozak (ASP)
Wojciech Kryszajtys (ASP)
Kinga Kwiczor (ASP)
Zofia Nycz (UAP)
Justyna Orłowska (ASP)
Joanna Patan (ASP)
Monika Pawlak (ASP)
Joanna Połońska (ASP)
Julia Popławska (UAP)
Agata Roguziak (ASP)
Jakub Sampławski (ASP)
Natalia Tkaczyk (ASP)
Bartosz Żukowski (ASP)


>>>

www.alternativa.org.pl
www.facebook.com/AlternativaFestival
Press preview 23 maja 2013
Oficjalne otwarcie 24 maja 2013

Mawia się, że miasto nigdy nie jest skończone. Przekształcenie miasta zawsze związane jest z myśleniem futurystycznym. I to, które sobie wyobrażamy zapewne nie będzie tym, w którym będziemy mieszkać. Myślenie o przyszłości miasta wpływa na wszystkie aspekty naszego życia – zamieszkanie, sposoby spotkania, życie polityczne, zdobywanie wiedzy. Zespół kuratorski podejmuje niezwykle skomplikowane zadanie połączenia narzędzi sztuki współczesnej, architektury, urbanistyki i nauk historycznych, wiedzy praktycznej i teoretycznej, aby rozpocząć wraz z mieszkańcami rozmowę o tym, co oznacza planowanie miasta. Buduje przepływy pomiędzy istniejącą dokumentacją historyczną i jej współczesną translacją na obiekty sztuki.

Biorąc Gdańsk, jako punkt wyjścia i obiekt studiów, ale nie ograniczając się do niego, wystawa Do jutra! podejmuje zagadnienie planowania miejskiego, jako manifestacji myślenia ideologicznego. Przebudowa miasta to całkowita przebudowa rzeczywistości, przestrzeni przebywania, polityki, spotkania, odpoczywania czy zdobywania wiedzy. Począwszy od XIX wiecznej defortyfikacji Gdańsk był obiektem zrealizowanych i niezrealizowanych planów modernizacyjnych, które odzwierciedlały gwałtowne niekiedy zmiany polityczne. Ten specyficzny case study jest, więc dla nas okazją do zapoczątkowania szerokiej dyskusji na temat tego, co to znaczy zmienić miasto? I co miasto znaczy? Jak palimpsestyczny kompozyt śladów historii, jej odtwarzania i reprezentowania wpływa na miasto, jako znaczenie? Jakie są tego narzędzia? Jak my dzisiaj je zmieniamy? O ile może to być proces w większym stopniu włączający mieszkańców?

Wystawa jest wynikiem współpracy pomiędzy Instytutem Sztuki Wyspa, Instytutem Historii Sztuki UG, Katedrą Urbanistyki PG oraz innymi instytucjami kulturalnymi i naukowymi Gdańska oraz artystami, którzy dokonają odtworzenia, krytycznej analizy, artystycznej transformacji i interpretacji planów miejskich oraz makiet budynków i niezrealizowanych planów urbanistycznych. Interesują nas one jako swoiste dokumenty myślenia o mieście i nadawania mu znaczenia. Znaczenia te, wynikające z rozwoju myśli urbanistycznej, ale też dominujących ideologii, porządków politycznych i ekonomicznych będziemy oglądać z perspektywy dzisiejszego doświadczenia miasta i jego potencjału wynikającego z lokalizacji i tego, co o nim już pomyślano.

Arty­ści: Dario Azzel­lini & Oli­ver Res­sler, Miro­sław Bałka, Kadam­bari Baxi, Johanna Bil­ling, Anders Bojen & Kri­stof­fer Ørum, Eriks Bozis, Łukasz Bugal­ski, Val­dis Celms, Anouk De Clercq, Mau­reen Con­nor, Lisa Enzen­ho­fer & Anna Resch (Len­dla­bor), Law­rence Abu Ham­dan, Maros Krivy, Ewa Kru­szew­ska & Alek­san­dra Poli­sie­wicz, Suzanne Lacy, Zbi­gniew Libera, MML Stu­dio, Katrina Neiburga, Ewa Par­tum, Cora Pian­toni, Kata­rzyna Prze­zwań­ska, Maja Ratyń­ska, Mar­tha Rosler, Maciej Sala­mon, Jacek Sta­ni­szew­ski, Stanza, Jakub Szczę­sny, Ginta Tinte Vaser­mane oraz Julita Wójcik.

Trzon zespołu Alternativa 2013 tworzą: Aneta Szyłak (dyrektor artystyczna), Solvita Krese (kuratorka), Jacek Friedrich (opieka naukowa), Maks Bochenek (kurator i główny producent) oraz Hubert Bilewicz (kurator programu edukacyjnego), a także grono doradców i konsultantów merytorycznych.

>>>

Konrad Pustoła -
Widoki Władzy: Gdańsk
Bilbordy w różnych lokalizacjach Gdańska
Okres ekspozycji: 15 - 30 czerwca


Konrad Pustoła w projekcie Widoki władzy traktuje fotografię jak wehikuł pozwalający wszystkim chociaż na chwilę przyjąć punkt widzenia tych nielicznych, którzy mają realną władzę. Jest to seria fotograficznych przedstawień widoków z okien gabinetów najważniejszych/najbardziej wpływowych ludzi. Projekt poprzednio realizowany był w Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze, a teraz także w Gdańsku. Punkt widzenia, zawsze traktowany jako wyznacznik statusu społecznego, jest jednocześnie bezpośrednim źródłem informacji o świecie zewnętrznym podczas czasu pracy. Co widzą z okien swoich gabinetów ludzie, którzy mają władzę polityczną, ekonomiczną, symboliczną? Wybrane fotografie widoków z okien polityków, przedsiębiorców, ludzi mediów, kultury, wśród których znaleźli się Lech Wałęsa, Paweł Adamowicz, Dorota Nieznalska, Bożena Batycka będzie można zobaczyć na gdańskich billboardach, a także na stronie internetowej projektu. Widoki władzy. Gdańsk realizowane są we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej oraz Instytutem Sztuki Wyspa w ramach tegorocznej edycji festiwalu Alternativa.

Bio:

Konrad Pustoła – rocznik 1976, ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim (2003) oraz artystyczne w londyńskim Royal College of Art (2008). W swoich projektach zajmuję się badaniem wizualnych aspektów relacji społecznych i ekonomicznych. Laureat konkursu Polskiej Fotografii Prasowej za cykl Sanna (2001). Uczestnik wielu wystaw m.in. Nowi dokumentaliści (2005) w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bloomberg New Contemporaries (2008) w Londynie; Storia, memoria, identitia (2009) w Modenie, PhotoEspania (2010) w Madrycie.

www.viewsofpower.com
www.alternativa.org.pl

>>>

Szanowni Państwo,

z uwagi na decyzje Miasta Gdańska jak i strony właścicielskiej terenów postoczniowych, w roku 2015 projekt Subiektynej Linii Autobusowowej niestety nie będzie realizowany w dotychczasowym kształcie.

Istnieje możliwość zrealizowania kursów specjalnych, na zamówinie. Prosimy o zgłoszenia co najmniej z 2 tygodniowym wyprzedzeniem.
Koordynator: Adam Mandziejewski: adam.mandziejewski(at)wyspa.art.pl

Instytut Sztuki Wyspa


-----------------------------------------------------------------------------

Subiektywna Linia Autobusowa to autorski projekt Grzegorza Klamana
, w którym dawni pracownicy Stoczni Gdańskiej oprowadzają po swoim miejscu pracy, jego gospodarczej, politycznej a przede wszystkim osobistej, subiektywnej historii. Za każdym razem 33 pasażerów rusza w podróż historycznym "ogórkiem" – Jelczem RTO.

Stocznia Gdańska usytuowana jest na północ od gdańskiego Starego Miasta, nad Martwą Wisłą. Obszar Stoczni obejmuje trzy zasadnicze strefy: dawnej Stoczni Cesarskiej, Stoczni Schichaua oraz Wyspy Ostrów. Podzielony jest wewnętrznymi ulicami, dokami i torowiskami kolejowymi. Obiekty powstawały od połowy XIX w. do czasów obecnych. Te wcześniejsze
mają ozdobne elewacje, z bogatym detalem architektonicznym - ceglanymi fryzami, rozbudowanymi łękami nadproży okiennych i drzwiowych.

Obecnie na terenach postoczniowych przeprowadzanych jest wiele wyburzeń i innych zmian, topnieje materialna tkanka stoczni. Kiedyś powstanie tu nowa dzielnica nadwodna. Doświadczanie stoczni jest tym ważniejsze i tym pilniejsze. Wybierzmy się, aby filmować, fotografować i słuchać opowiadań. Dyskutować i zadawać pytania o wszystko, co nas w tym miejscu interesuje. Każdy rok przynosi nowe pytania, bo interesuje nas nie tylko przeszłość, ale też teraźniejszość i jutro tych niezwykłych terenów.

SUBIEKTYWNA LINIA AUTOBUSOWA

Tereny dawnej Stoczni Gdańskiej: 1 maja – 30 września 2013
Odjazd: godz. 13.00
Kontakt do koordynatora SLA, rezerwacja terminu wycieczki:
sla@wyspa.art.pl
tel. 512 055 176
Prosimy dzwonić w godz. 9.00 – 16.00
Odjazd spod Bramy Historycznej, ceny biletów 7/13 PLN

Doradzamy rezerwować z wyprzedzeniem, ze względu na wielkie zainteresowanie projektem!

Projekty powstają dzięki wsparciu finansowemu Miasta Gdańska oraz dzięki uprzejmości firm Stocznia Gdańsk SA, Drewnica Development i Baltic Property Trust.

http://www.subiektywnalinia.pl/


>>>

27 kwietnia (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Suur-Suomi / Wielka-Finlandia to praca zgłębiająca temat przemocy w kontekście fińskiej Wojny Domowej (Suomen Sisällissota) z 1918 roku. Traumatyczne przeżycia obu stron konfliktu przez lata kształtowały fińską tożsamość narodową i wpływały na ikonograficzny oraz symboliczny wymiar sztuki komemoratywnej, upamiętniającej zwycięstwo konserwatystów (Białej Gwardii) nad socjalnymi demokratami (Czerwoną Gwardią). Poprzez analizę wybranych zagadnień Suomen Sisällissota m.in. terroru Białych i Czerwonych, postaci bohatera narodowego Carla Gustafa Mannerheima oraz jego „Przysięgi na Miecz” (Miekkavalapuhe) z 23.02.1918 roku, czy idei Wielkiej Finlandii, Dorota Nieznalska interpretuje wątki współczesne, skupiając się na analizie pomników heroicznych powstałych krótko po zakończeniu działań militarnych w latach 1920 – 1934: monumenty z Lempäälä, Lahti, Kokkola, Oulu, Joensuu.

Tłem dla powstania instalacji jest miasto Tampere, odgrywające szczególną rolę podczas Wojny Domowej. To właśnie tam znajduje się jeden z „pomników zwycięstwa” (Vapaudenpatsas) który poprzez swoją symboliczną treść i polityczny wydźwięk wzbudził podczas jego odsłonięcia największe kontrowersje.

>>>

12 kwietnia (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Od wielu miesięcy trwa w Gdańsku intensywna debata na temat zmian na dawnych terenach stoczniowych, w tym wyburzeniach budynków, ochronie dziedzictwa industrialnego i przyszłym planie nowej dzielnicy. Segmentem tej debaty toczącej się w mediach oraz instytucjach kultury i edukacji jest trwająca już budowa ulicy Nowa Wałowa, jej planowany przebieg i forma oraz możliwy wpływ tego rozwiązania na przyszłość dzielnicy Młode Miasto. W dyskusjach tych powraca projekt alternatywny rozprowadzenia ruchu na Młodym Mieście siatką równoległych ulic autorstwa Jacka Dominiczaka profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i studentów z jego pracowni.

Z naszego punktu widzenia przyszłe Młode Miasto powinno być widziane przede wszystkim jako poszerzenie ścisłego śródmieścia Gdańska. Dlatego postanowiliśmy stworzyć Gdańszczanom oraz innym zainteresowanym możliwość dogłębnego zapoznania się z tym projektem. Wystawa otwierająca się 12 kwietnia będzie czynna do końca września br na parterze Instytutu Sztuki Wyspa.

Ku Idei Miasta Dialogicznego


Znikają obrazy miast kluczowe dla zrozumienia ich wyjątkowości. Znika możliwość pamiętania miejskich historii poprzez autentyczność miejsc w których się wydarzała. Zgodnie z oficjalnymi planami zacierane są stare układy ulic, burzone są stare budynki i przemysłowe hale, przewracane są dźwigi i suwnice, łamane parkowe drzewa, wyrywane z ziemi bruki i szyny. Wszystko to dzieje się pod naporem radykalnej doktryny urbanistycznej, której wyobraźnia obsesyjnie nakręcana jest schematyczną czystością miejskich rozwiązań drogowych. Ta sama doktryna daje zupełną wolność architekturze, nie oczekując od niej żadnych kontynuacji lokalnej specyfiki miast i ich miejsc. W konsekwencji tych poglądów unikalne niedawno miasta stają się głównymi promotorami globalizacji i w zawrotnym tempie produkują urbanistyczną magmę nie-miejsc (Marc Auge).

Potrzeba zmiany tej urbanistycznej doktryny, bo dewastuje przestrzeń publiczną miast. Miasto potrzebuje przestrzeni opartych nie tylko o ideę sprawności funkcjonalnej, ale o zrównoważoną wartość dialogu. W Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich gdańskiej ASP pracujemy nad urbanistycznymi i architektonicznymi rozwiązaniami dla Miasta Dialogicznego.



>>>
  
Akcja Solidarni z Białorusią na trwałe wrosła w trójmiejski kalendarz kulturalny. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 21-23 marca pod wspólnym hasłem Białoruska Kultura Niezależna. Wydarzenia w ramach akcji odbędą się na Uniwersytecie Gdańskim, w Nadbałtyckim Centrum Kultury, a także w klubie Buffet (budynek Instytutu Sztuki Wyspa) na terenie Stoczni Gdańskiej.

Termin wydarzenia został wybrany nieprzypadkowo. Nawiązuje on do daty 25 marca 1918 roku, kiedy to powstała Białoruska Republika Ludowa, uważana za początek białoruskiej państwowości. Obecnie święto jest zakazane przez dyktatorski rząd Aleksandra Łukaszenki, dlatego też wydarzenia zorganizowane wokół Solidarnych z Białorusią mają przypomnieć o aktualnej sytuacji politycznej.

Jednakże Białoruś to nie tylko dyktatura. W tym roku, kierując się hasłem Białoruska Kultura Niezależna, chcemy przedstawić trójmiejskiej publiczności niezależnych artystów, tworzących mimo reżimu.

>>>
16.03.2013-17.03.2013_spotkania

PechaKucha Night vol. 11


16 marca (sobota)
Godz. 20:20 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Zapraszamy do Instytutu Sztuki Wyspa na 11 edycję Pecha Kucha Night.

Jeśli masz dobry pomysł, ciekawy projekt i chcesz go zaprezentować – czekamy na zgłoszenia
Info(at)pechakuchagdansk.pl

PechaKucha Night to spotkania, które każdemu dają szansę przedstawienia swoich nowych projektów, prac, świeżych pomysłów czy koncepcji. Może to być właśnie ukończony budynek, mebel, kampania reklamowa, pokaz mody, obraz, nowy event lub po prostu pomysł, o którym powinien dowiedzieć się cały świat. PechaKucha jest dla każdego, ważne, że, masz coś do powiedzenia.

Prosimy widzów, o nie wnoszenie własnego alkoholu na teren Instytut Sztuki Wyspa. Podczas 11 PechaKucha Night będzie otwarty bar w sąsiadującym z Wyspą klubie Buffet. 


>>>
09.03.2013-09.06.2013_wystawy

Andrzej Karmasz - Celebracja


9 marca (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Czy stan obcego może być stanem pożądanym? Jakie uczucia i doznania ujawniają się w trakcie zmiany miejsca, w trakcie ruchu? Na ile przemieszczanie jest procesem niezbędnym do określenia własnej tożsamości i w jaki sposób może ją definiować brak przynależności? Jaki charakter przybiera celebracja stanów powszechnie uznawanych za negatywne?

Podstawą projektu jest wybuch sztucznych ogni przy czerwonym chińskim słowie Shuitubufu. Wyraz ten składa się z czterech ideogramów wśród których znajdują się znaki wody i ziemi. Shuitubufu to stan obcego który nie jest ani z ‘tej’ wody ani z tej ziemi. Sytuacja ta jest manifestacją niezaaklimatyzowania, celebrowaniem niedogodności związanych ze zmianą miejsca, zmianą mentalnego położenia. Zjawisko Shuitubufu będące konsekwencją przemieszczania moglibyśmy określić jako przeszkodę dla tych, którzy pragną błyskawicznie przystosować się do nowego miejsca. Tutaj jest ono jednak powodem do świętowania, stanem właściwym i pożądanym.

Spełnienie i ekscytacja powodowana jest zmianą miejsca. Pokonywaniem dystansu pomiędzy przestrzeniami symbolizowanymi poprzez nieodczytywalne terytoria, miejsca niewskazane, czy miejsca błyskawicznego pobytu. Projekt jest celebracją niechęci do przystosowywania się do istniejących wzorów kultury, które paradoksalnie mogą być nieczytelne generując jedynie szum. Jest próbą pozbycia się ustalonych kulturowo schematów i uwalniania nowych systemów zachowań w zawieszeniu się pomiędzy, w rytuale przejścia bez przechodzenia.


>>>

Miejsce odbioru:

Instytut Sztuki Wyspa
do 15 marca 2012
Poniedziałek - piątek, godz. 8 - 15
Środa nieczynne
Rezerwacje: pocztowki(at)wyspa.art.pl


Michał Szlaga, gdański artysta wizualny, dokumentalista przemian zachodzących na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej, przygotował dla Państwa cykl pocztówek. Szlaga dzieli się osobistym doświadczeniem artysty i wnikliwego obserwatora, a może najbardziej, mieszkańca postoczniowych terenów.

W każdym pakiecie, zawiera się 16 fotograficznych opowieści o stoczni, 16 unikalnych kart pocztowych, które może zachować jako pamiątkę historii materialnej miejsca, lub po prostu zaadresować i rozsyłać jako pojedyncze karty korespondencyjne.

Michał Szlaga:

Wybrane fotografie są efektem dwunastu lat obserwacji i dokumentowania terenów dawnych stoczni gdańskich. Szczerze mówiąc, uważam że te fotografie są paskudne; paskudny temat, paskudna misja, paskudne światło, paskudne techniczne spojrzenie. Wolałbym ich nigdy nie musieć zrobić. Kiedy w 2000 roku zaczynałem fotografować stocznię, moje zdjęcia wyrażały naiwny zachwyt nad pięknem zastanego miejsca. Niejeden miłośnik fotografii i stoczni z radością powiesiłby je sobie na ścianie. Jednak wraz ze znacznymi zmianami w tutejszym krajobrazie, których jako „mieszkaniec” siłą rzeczy doświadczałem na co dzień, moje widzenie zaczęło się radykalizować. I tak narodził się cykl Paskudne Pocztówki 2007 - 2012.


>>>

11 lutego (poniedziałek)
Godz. 16:00 / Instytut Sztuki Wyspa
Wstęp wolny

Instytut Sztuki Wyspa
zaprasza na otwarte posiedzenie połączonych Komisji Rewitalizacji i Rozwoju Przestrzennego w sprawie budowy Nowej Wałowej.

Posiedzenie będzie powiązane z dyskusją do której udziału zaproszenie zostali:
Zastępca Prezydenta Miasta ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski, Dyrektor Wydziału Urbanistyki Andrzej Duch, Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski, architekt – prof. Jacek Dominiczak, członkowie Miejskiej Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej dr Dorota Kochanowska, historyk sztuki dr Jacek Friedrich, mgr inż. arch. Łukasz Pancewicz oraz inż. Maciej Berendt.

W spotkaniu wezmą także udział przedstawiciele deweloperów - BPTO GDAŃSK DEVELOPMENT A/S S.A. oraz Drewnica Development Sp. z o.o. a także partnerzy społeczni Instytut Sztuki Wyspa, Europejskie Centrum Solidarności oraz Rada Interesariuszy Młodego Miasta.

Szczegółowy porządek obrad dostępny jest na stronie przewodniczącego Komisji Rewitalizacji, pana Dariusza Słodkowskiego.

>>>
Szanowni Państwo, Koledzy, Współpracownicy, Przyjaciele

Zbliża się ostateczny termin rozliczenia PIT za rok 2012. Byłoby nam niezmiernie miło, gdyby przy wypełnianiu zeznań podatkowych pamiętali Państwo o Wyspie. Także dzięki wskazaniu Fundacji Wyspa Progress jako beneficjenta 1% Państwa podatku, jesteśmy w stanie animować kulturę, organizować wystawy, spotkania i wydawać publikacje a także
utrzymywać budynek, w którym prowadzimy działalność.

Prosimy mieć na uwadze numer KRS – 0000063731

Serdecznie zachęcamy do uwzględnienia naszej prośby oraz zapraszamy na otwarcie Festiwalu Alternativa już 24 maja.

Aneta Szyłak, Grzegorz Klaman i zespół Wyspy

>>>

Uniezwyklenie
to druga publikacja w serii Alternativa Editions, będąca książkowym pokłosiem wystawy Estrangement zorganizowanej w ramach Festiwalu Alternativa w Instytucie Sztuki Wyspa w roku 2011. […] Sama wystawa jest odgałęzieniem projektu artystycznego, rozwijanego od roku 2008, łączącego Europę Wschodnią i Zachodnią oraz iracki Kurdystan. Inicjatorami tego przedsięwzięcia są polska kuratorka Aneta Szyłak i kurdyjski artysta Hiwa K. […] Książka jest multidyscyplinarną - siłą rzeczy niedokończoną i prawdopodobnie nie dająca się dokończyć - refleksją nad pojęciem wyobcowania/uniezwyklenia. Aby zachować wierność samej naturze koncepcji, z której się zrodziła, antologia czerpie inspiracje z projektu Anety Szyłak i Hiwy K, równocześnie zdradzając go z pewnymi kierunkami, w jakich podąża.*

*Francesca Recchia, wyjątek ze wstępu do książki


Autorzy: Sara Ahmed, Akkas al-Ali, Cihat Arinc, Swietłana Boym, John Cage, Johann Wolfgang Goethe, Hiwa K, Kabir, Elżbieta Matynia, Diane E.King, Francesca Recchia, Wiktor Szkłowski, Aneta Szyłak, Leire Vergara

Redakcja: Francesca Recchia
Redaktor serii: Krzysztof Gutfrański
Projekt graficzny: Tomasz Bersz i Marian Misiak

Cena 30 zł + koszty przesyłki
Książkę można zamawiać pisząc na adres sekretariat(at)wyspa.art.pl
Odnośnik do sklepu

>>>

16 listopada (piątek)
Godz. 20:00 / Instytut Sztuki Wyspa

(o 20:30 przewidziany jest performans Angeliki Fojtuch)
Wstęp wolny


Godziny otwarcia: wtorek - niedziela od 12:00 do 18:00
W dniu wernisażu, oraz podczas trwania Festiwalu Narracje (16 - 18 listopada)
wystawy czynne do północy

Wystawa Nauczyciele. Sokrates u Duchampa jest próbą zbliżenia środowiska akademickiego z Wyspą jako instytucją artystyczną oraz Alternativami, jako strategicznym projektem, który mamy zamiar rozwijać przez następne lata 2013-2016. Wiąże się z obserwacją nowych globalnych zjawisk w dziedzinie pedagogiki artystycznej i jej wpływu na obraz i efektywność świata sztuki. Podstawowym wyzwaniem dla studiów intermedialnych jest nieustające reagowanie na zmieniające się warunki i wymagania otoczenia oraz zdolność do szybkiego przystosowania programu nauczania wobec dynamicznej transformacji w społeczeństwie informatycznym. Musimy zacząć na nowo przyglądać się temu, co znaczy edukować artystę w oraz przyjrzeć się relacjom pomiędzy strukturą gdańskiej szkoły a nieformalnymi więziami, jakie łączą środowisko artystyczne i powodują, że artyści łączą się w grupy / kolektywy lub też działają indywidualnie.

Artyści: Bogna Burska, Witosław Czerwonka, Elvin Flamingo, Angelika Fojtuch, Grzegorz Klaman, Konrad Pustoła, Maciej Salamon, Adam Witkowski,  Wojciech Zamiara

Idea wystawy: Grzegorz Klaman
Kurator: Maks Bochenek

Organizatorzy:
Instytut Sztuki Wyspa i Katedra Intermediów ASP w Gdańsku
Wystawa zorganizowana w ramach Festiwalu Alternativa 2012

>>>
 
Materialność
jest kolejnym tomem w ramach mikrowydawnictwa Alternativa Editions, powołanego na czas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa przez Instytut Sztuki Wyspa z Gdańska. Publikacja jest uzupełnieniem wystawy o tym samym tytule, prezentowanej od maja do września 2012 roku w monumentalnej Hali 90B na terenach byłej Stoczni Gdańskiej.


Wystawa dotyczyła transformacyjnego, adaptacyjnego i politycznego potencjału zjawiska materialności i znikania. Wychodząc od ikonicznych terenów byłej Stoczni Gdańskiej, artyści skontekstualizowali to zagadnienie, począwszy od analizy przemian pracy czy za pomocą teorii krytycznej, badającej globalną i wirtualną „dematerializację” świata, aż do alchemicznych przemian stoczniowych pozostałości czy nanotechnologicznych badań nad strukturą ludzkiego ciała. Książka poszerza te poszukiwania o szerokie spektrum najbardziej aktualnych tekstów teoretyczno-krytycznych oscylujących wokół zagadnienia materialności, prezentując interdyscyplinarne i nieraz dyskusyjne perspektywy. Trzy rozdziały antologii – Głos rzeczy / Materialność / Ciało konsumenta są doskonałym wprowadzeniem do zagadnienia, zarówno dla amatorów sztuki współczesnej, studentów kierunków humanistycznych, jak także wszystkich zainteresowanych przemianami współczesnego świata.
 

CENA 30 ZŁ + koszty prze­syłki
Książkę można zama­wiać pisząc na adres sekretariat(at)wyspa.art.pl

>>>
01.05.2012-31.03.2013_Tablica ogłoszeń

Artystyczny Kiosk

Kup Sobie Wyspę! - zapraszamy do Kiosku

Zbiórka Publiczna ISW to nie tylko szczytny cel, ale też możliwość sprawienia sobie, unikalnego prezentu. Kolekcjonerskie przedmioty, zaprojektowało grono znakomitych polskich artystów współczesnych. Limitowana edycja kubków, koszulek i pinów, to okazja na nietuzinkowy prezent, małe dzieło sztuki. Kupując w naszym Kiosku, wspierasz Wyspę a jednocześnie fundujesz sobie artystyczny przedmiot..



>>>