_Sierpień 2013

P W Ś C P S N
01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program

13.09.2013-06.10.2013_wystawy

Trójmiejskie mozaiki

 
13 września (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Dekoracje mozaikowe stały się bardzo popularne w powojennej architekturze polskiej. Odnajdziemy je m.in. na dworcach, w kawiarniach, barach mlecznych, biurach, kinach i teatrach, gmachach uniwersyteckich oraz domach prywatnych. Przemierzając trójmiejskie ulice można zauważyć dominację malarskich kompozycji ściennych. Na elewacjach odbudowanych kamienic gdańskiego Starego Miasta przeważają sgraffita – malowidła ścienne wykonane w mokrym tynku. Ślepe ściany ogromnych blokowisk pokryte są współczesnymi graffiti. Zapewne za kilka lat, również będą postrzegane jako świadectwo pewnego czasu i wartości artystycznych. Wnikliwy obserwator odkryje wśród tych dekoracji nich liczne przykłady dzieł wykonanych w technice mozaiki. Szymon Rogiński w swoich fotografiach na przykładzie mozaik trójmiejskich ukazuje ich różnorodność, zarówno kompozycyjną, jak i materiałową. Najczęściej wykonywano je z odpadów – tłuczonych talerzy i butelek, odłamków kamienia bądź płytek ceramicznych. Dzieła te opierały się głównie na formach geometrycznych, czego przykładem są płyciny na elewacji Baru Neptun w Gdańsku oraz odnowione prace na Dworcu Gdynia Główna. Dominują jednak układy abstrakcyjne, zbudowane z elementów barwnych faktur, niczym plamy na awangardowych obrazach – ślepa ściana Kina Neptun czy wolnostojący obiekt przy dawnym Domu Handlowym Alga w Sopocie. Choć każda z nich jest na swój sposób oryginalna, do kategorii o szczególnej wartości artystycznej i historycznej niewątpliwie zaliczyć należy kompozycje z cegły klinkierowej w Domu Technika NOT, które powstały specjalnie dla tego miejsca i są nierozerwalną częścią tamtejszej architektury.

Bio:

Szymon Rogiński – urodzony w 1975 roku w Gdańsku fotograf, mieszka i pracuje w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artysta zdobył uznanie zdjęciami nocnych krajobrazów polskiej prowincji w cyklu Poland Synthesis (2004-2007) oraz Projektem UFO (2007-2008), gdzie w serii szczegółowo zaplanowanych zdjęć, z użyciem sztucznego oświetlenia, stworzył niesamowite sceny pozaziemskich lądowań. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. Sense of Place – European Landscape Photography (BOZAR, Belgia, 2012), Project UFO (Photoespana/Blanca Soto Gallery, Hiszpania), Take a Look at me now - contemporary work from Poland (Sainbury Centre for Visual Arts, Anglia, 2009), Nowi Dokumentaliści (CSW Zamek Ujazdowski, 2006), Revenge on Realism – The fictitious moment in current Polish Art (Krinziger Projekte Gallery, Austria, 2005).


Organizatorzy: Ceramika Paradyż, Fundacja Architektury
Partner: Instytut Sztuki Wyspa
Patronat medialny: Dziennik Bałtycki, Trójmiasto.pl

>>>
29.06.2013-31.07.2013_wystawy

S.A./Spółka Akcyjna

 29 czerwca (sobota)
Godz. 16.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Pracownia Transdyscyplinarna, Katedra Intermediów, Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Pracownia Sztuka w Przestrzeni Społecznej, Katedra Interdyscyplinarna, Wydział Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zapraszają na wernisaż wystawy S.A./Spółka Akcyjna w Instytucie Sztuki Wyspa sobota, 29.06.2013, godz. 16.00

Wystawa, mająca charakter roboczego pokazu, jest efektem 9. Międzyuczelnianych Warsztatów Intermedialnych MEDIA-NACJE, w ramach których zajmowaliśmy się społeczno-ekonomicznymi skutkami transformacji, problematyką pracy oraz bezrobocia, rewitalizacji oraz gentryfikacji, a także polityką mieszkaniową prowadzącą do tworzenia gett biedy.


Opieka: prof. Grzegorz Klaman, as. Angelika Fojtuch (ASP)
Zaproszony gość: dr Rafał Jakubowicz, ad. (UAP)

Uczestnicy warsztatu oraz autorzy wystawy:
Cezary Adamowicz (ASP)
Paulina Brelińska (UAP)
Joanna Draszawka (ASP)
Daniel Ebertowski (ASP)
Rafał Gonta (ASP)
Daria Grabowska (UAP)
Urszula Kozak (ASP)
Wojciech Kryszajtys (ASP)
Kinga Kwiczor (ASP)
Zofia Nycz (UAP)
Justyna Orłowska (ASP)
Joanna Patan (ASP)
Monika Pawlak (ASP)
Joanna Połońska (ASP)
Julia Popławska (UAP)
Agata Roguziak (ASP)
Jakub Sampławski (ASP)
Natalia Tkaczyk (ASP)
Bartosz Żukowski (ASP)


>>>

www.alternativa.org.pl
www.facebook.com/AlternativaFestival
Press preview 23 maja 2013
Oficjalne otwarcie 24 maja 2013

Mawia się, że miasto nigdy nie jest skończone. Przekształcenie miasta zawsze związane jest z myśleniem futurystycznym. I to, które sobie wyobrażamy zapewne nie będzie tym, w którym będziemy mieszkać. Myślenie o przyszłości miasta wpływa na wszystkie aspekty naszego życia – zamieszkanie, sposoby spotkania, życie polityczne, zdobywanie wiedzy. Zespół kuratorski podejmuje niezwykle skomplikowane zadanie połączenia narzędzi sztuki współczesnej, architektury, urbanistyki i nauk historycznych, wiedzy praktycznej i teoretycznej, aby rozpocząć wraz z mieszkańcami rozmowę o tym, co oznacza planowanie miasta. Buduje przepływy pomiędzy istniejącą dokumentacją historyczną i jej współczesną translacją na obiekty sztuki.

Biorąc Gdańsk, jako punkt wyjścia i obiekt studiów, ale nie ograniczając się do niego, wystawa Do jutra! podejmuje zagadnienie planowania miejskiego, jako manifestacji myślenia ideologicznego. Przebudowa miasta to całkowita przebudowa rzeczywistości, przestrzeni przebywania, polityki, spotkania, odpoczywania czy zdobywania wiedzy. Począwszy od XIX wiecznej defortyfikacji Gdańsk był obiektem zrealizowanych i niezrealizowanych planów modernizacyjnych, które odzwierciedlały gwałtowne niekiedy zmiany polityczne. Ten specyficzny case study jest, więc dla nas okazją do zapoczątkowania szerokiej dyskusji na temat tego, co to znaczy zmienić miasto? I co miasto znaczy? Jak palimpsestyczny kompozyt śladów historii, jej odtwarzania i reprezentowania wpływa na miasto, jako znaczenie? Jakie są tego narzędzia? Jak my dzisiaj je zmieniamy? O ile może to być proces w większym stopniu włączający mieszkańców?

Wystawa jest wynikiem współpracy pomiędzy Instytutem Sztuki Wyspa, Instytutem Historii Sztuki UG, Katedrą Urbanistyki PG oraz innymi instytucjami kulturalnymi i naukowymi Gdańska oraz artystami, którzy dokonają odtworzenia, krytycznej analizy, artystycznej transformacji i interpretacji planów miejskich oraz makiet budynków i niezrealizowanych planów urbanistycznych. Interesują nas one jako swoiste dokumenty myślenia o mieście i nadawania mu znaczenia. Znaczenia te, wynikające z rozwoju myśli urbanistycznej, ale też dominujących ideologii, porządków politycznych i ekonomicznych będziemy oglądać z perspektywy dzisiejszego doświadczenia miasta i jego potencjału wynikającego z lokalizacji i tego, co o nim już pomyślano.

Arty­ści: Dario Azzel­lini & Oli­ver Res­sler, Miro­sław Bałka, Kadam­bari Baxi, Johanna Bil­ling, Anders Bojen & Kri­stof­fer Ørum, Eriks Bozis, Łukasz Bugal­ski, Val­dis Celms, Anouk De Clercq, Mau­reen Con­nor, Lisa Enzen­ho­fer & Anna Resch (Len­dla­bor), Law­rence Abu Ham­dan, Maros Krivy, Ewa Kru­szew­ska & Alek­san­dra Poli­sie­wicz, Suzanne Lacy, Zbi­gniew Libera, MML Stu­dio, Katrina Neiburga, Ewa Par­tum, Cora Pian­toni, Kata­rzyna Prze­zwań­ska, Maja Ratyń­ska, Mar­tha Rosler, Maciej Sala­mon, Jacek Sta­ni­szew­ski, Stanza, Jakub Szczę­sny, Ginta Tinte Vaser­mane oraz Julita Wójcik.

Trzon zespołu Alternativa 2013 tworzą: Aneta Szyłak (dyrektor artystyczna), Solvita Krese (kuratorka), Jacek Friedrich (opieka naukowa), Maks Bochenek (kurator i główny producent) oraz Hubert Bilewicz (kurator programu edukacyjnego), a także grono doradców i konsultantów merytorycznych.

>>>

Konrad Pustoła -
Widoki Władzy: Gdańsk
Bilbordy w różnych lokalizacjach Gdańska
Okres ekspozycji: 15 - 30 czerwca


Konrad Pustoła w projekcie Widoki władzy traktuje fotografię jak wehikuł pozwalający wszystkim chociaż na chwilę przyjąć punkt widzenia tych nielicznych, którzy mają realną władzę. Jest to seria fotograficznych przedstawień widoków z okien gabinetów najważniejszych/najbardziej wpływowych ludzi. Projekt poprzednio realizowany był w Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze, a teraz także w Gdańsku. Punkt widzenia, zawsze traktowany jako wyznacznik statusu społecznego, jest jednocześnie bezpośrednim źródłem informacji o świecie zewnętrznym podczas czasu pracy. Co widzą z okien swoich gabinetów ludzie, którzy mają władzę polityczną, ekonomiczną, symboliczną? Wybrane fotografie widoków z okien polityków, przedsiębiorców, ludzi mediów, kultury, wśród których znaleźli się Lech Wałęsa, Paweł Adamowicz, Dorota Nieznalska, Bożena Batycka będzie można zobaczyć na gdańskich billboardach, a także na stronie internetowej projektu. Widoki władzy. Gdańsk realizowane są we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej oraz Instytutem Sztuki Wyspa w ramach tegorocznej edycji festiwalu Alternativa.

Bio:

Konrad Pustoła – rocznik 1976, ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim (2003) oraz artystyczne w londyńskim Royal College of Art (2008). W swoich projektach zajmuję się badaniem wizualnych aspektów relacji społecznych i ekonomicznych. Laureat konkursu Polskiej Fotografii Prasowej za cykl Sanna (2001). Uczestnik wielu wystaw m.in. Nowi dokumentaliści (2005) w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bloomberg New Contemporaries (2008) w Londynie; Storia, memoria, identitia (2009) w Modenie, PhotoEspania (2010) w Madrycie.

www.viewsofpower.com
www.alternativa.org.pl

>>>

27 kwietnia (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Suur-Suomi / Wielka-Finlandia to praca zgłębiająca temat przemocy w kontekście fińskiej Wojny Domowej (Suomen Sisällissota) z 1918 roku. Traumatyczne przeżycia obu stron konfliktu przez lata kształtowały fińską tożsamość narodową i wpływały na ikonograficzny oraz symboliczny wymiar sztuki komemoratywnej, upamiętniającej zwycięstwo konserwatystów (Białej Gwardii) nad socjalnymi demokratami (Czerwoną Gwardią). Poprzez analizę wybranych zagadnień Suomen Sisällissota m.in. terroru Białych i Czerwonych, postaci bohatera narodowego Carla Gustafa Mannerheima oraz jego „Przysięgi na Miecz” (Miekkavalapuhe) z 23.02.1918 roku, czy idei Wielkiej Finlandii, Dorota Nieznalska interpretuje wątki współczesne, skupiając się na analizie pomników heroicznych powstałych krótko po zakończeniu działań militarnych w latach 1920 – 1934: monumenty z Lempäälä, Lahti, Kokkola, Oulu, Joensuu.

Tłem dla powstania instalacji jest miasto Tampere, odgrywające szczególną rolę podczas Wojny Domowej. To właśnie tam znajduje się jeden z „pomników zwycięstwa” (Vapaudenpatsas) który poprzez swoją symboliczną treść i polityczny wydźwięk wzbudził podczas jego odsłonięcia największe kontrowersje.

>>>

12 kwietnia (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Od wielu miesięcy trwa w Gdańsku intensywna debata na temat zmian na dawnych terenach stoczniowych, w tym wyburzeniach budynków, ochronie dziedzictwa industrialnego i przyszłym planie nowej dzielnicy. Segmentem tej debaty toczącej się w mediach oraz instytucjach kultury i edukacji jest trwająca już budowa ulicy Nowa Wałowa, jej planowany przebieg i forma oraz możliwy wpływ tego rozwiązania na przyszłość dzielnicy Młode Miasto. W dyskusjach tych powraca projekt alternatywny rozprowadzenia ruchu na Młodym Mieście siatką równoległych ulic autorstwa Jacka Dominiczaka profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i studentów z jego pracowni.

Z naszego punktu widzenia przyszłe Młode Miasto powinno być widziane przede wszystkim jako poszerzenie ścisłego śródmieścia Gdańska. Dlatego postanowiliśmy stworzyć Gdańszczanom oraz innym zainteresowanym możliwość dogłębnego zapoznania się z tym projektem. Wystawa otwierająca się 12 kwietnia będzie czynna do końca września br na parterze Instytutu Sztuki Wyspa.

Ku Idei Miasta Dialogicznego


Znikają obrazy miast kluczowe dla zrozumienia ich wyjątkowości. Znika możliwość pamiętania miejskich historii poprzez autentyczność miejsc w których się wydarzała. Zgodnie z oficjalnymi planami zacierane są stare układy ulic, burzone są stare budynki i przemysłowe hale, przewracane są dźwigi i suwnice, łamane parkowe drzewa, wyrywane z ziemi bruki i szyny. Wszystko to dzieje się pod naporem radykalnej doktryny urbanistycznej, której wyobraźnia obsesyjnie nakręcana jest schematyczną czystością miejskich rozwiązań drogowych. Ta sama doktryna daje zupełną wolność architekturze, nie oczekując od niej żadnych kontynuacji lokalnej specyfiki miast i ich miejsc. W konsekwencji tych poglądów unikalne niedawno miasta stają się głównymi promotorami globalizacji i w zawrotnym tempie produkują urbanistyczną magmę nie-miejsc (Marc Auge).

Potrzeba zmiany tej urbanistycznej doktryny, bo dewastuje przestrzeń publiczną miast. Miasto potrzebuje przestrzeni opartych nie tylko o ideę sprawności funkcjonalnej, ale o zrównoważoną wartość dialogu. W Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich gdańskiej ASP pracujemy nad urbanistycznymi i architektonicznymi rozwiązaniami dla Miasta Dialogicznego.



>>>
09.03.2013-09.06.2013_wystawy

Andrzej Karmasz - Celebracja


9 marca (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Czy stan obcego może być stanem pożądanym? Jakie uczucia i doznania ujawniają się w trakcie zmiany miejsca, w trakcie ruchu? Na ile przemieszczanie jest procesem niezbędnym do określenia własnej tożsamości i w jaki sposób może ją definiować brak przynależności? Jaki charakter przybiera celebracja stanów powszechnie uznawanych za negatywne?

Podstawą projektu jest wybuch sztucznych ogni przy czerwonym chińskim słowie Shuitubufu. Wyraz ten składa się z czterech ideogramów wśród których znajdują się znaki wody i ziemi. Shuitubufu to stan obcego który nie jest ani z ‘tej’ wody ani z tej ziemi. Sytuacja ta jest manifestacją niezaaklimatyzowania, celebrowaniem niedogodności związanych ze zmianą miejsca, zmianą mentalnego położenia. Zjawisko Shuitubufu będące konsekwencją przemieszczania moglibyśmy określić jako przeszkodę dla tych, którzy pragną błyskawicznie przystosować się do nowego miejsca. Tutaj jest ono jednak powodem do świętowania, stanem właściwym i pożądanym.

Spełnienie i ekscytacja powodowana jest zmianą miejsca. Pokonywaniem dystansu pomiędzy przestrzeniami symbolizowanymi poprzez nieodczytywalne terytoria, miejsca niewskazane, czy miejsca błyskawicznego pobytu. Projekt jest celebracją niechęci do przystosowywania się do istniejących wzorów kultury, które paradoksalnie mogą być nieczytelne generując jedynie szum. Jest próbą pozbycia się ustalonych kulturowo schematów i uwalniania nowych systemów zachowań w zawieszeniu się pomiędzy, w rytuale przejścia bez przechodzenia.


>>>

16 listopada (piątek)
Godz. 20:00 / Instytut Sztuki Wyspa

(o 20:30 przewidziany jest performans Angeliki Fojtuch)
Wstęp wolny


Godziny otwarcia: wtorek - niedziela od 12:00 do 18:00
W dniu wernisażu, oraz podczas trwania Festiwalu Narracje (16 - 18 listopada)
wystawy czynne do północy

Wystawa Nauczyciele. Sokrates u Duchampa jest próbą zbliżenia środowiska akademickiego z Wyspą jako instytucją artystyczną oraz Alternativami, jako strategicznym projektem, który mamy zamiar rozwijać przez następne lata 2013-2016. Wiąże się z obserwacją nowych globalnych zjawisk w dziedzinie pedagogiki artystycznej i jej wpływu na obraz i efektywność świata sztuki. Podstawowym wyzwaniem dla studiów intermedialnych jest nieustające reagowanie na zmieniające się warunki i wymagania otoczenia oraz zdolność do szybkiego przystosowania programu nauczania wobec dynamicznej transformacji w społeczeństwie informatycznym. Musimy zacząć na nowo przyglądać się temu, co znaczy edukować artystę w oraz przyjrzeć się relacjom pomiędzy strukturą gdańskiej szkoły a nieformalnymi więziami, jakie łączą środowisko artystyczne i powodują, że artyści łączą się w grupy / kolektywy lub też działają indywidualnie.

Artyści: Bogna Burska, Witosław Czerwonka, Elvin Flamingo, Angelika Fojtuch, Grzegorz Klaman, Konrad Pustoła, Maciej Salamon, Adam Witkowski,  Wojciech Zamiara

Idea wystawy: Grzegorz Klaman
Kurator: Maks Bochenek

Organizatorzy:
Instytut Sztuki Wyspa i Katedra Intermediów ASP w Gdańsku
Wystawa zorganizowana w ramach Festiwalu Alternativa 2012

>>>