_Wrzesień 2014

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program


26 września (piątek)
Godz. 20:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Godz. 18:30 / Gdańska Galeria Miejska
Wstęp wolny

kuratorzy: Iwona Bigos, Grzegorz Klaman
 

"Symbiotyczność" to słowo pochodzące od zjawiska symbiozy, czyli występującego w przyrodzie ścisłego współżycia dwóch organizmów, z których przynajmniej jeden czerpie korzyści. Symbiotyczność w psychologii to związek opierający się na uzależnieniu. Tworzenie, rozumiane jako sztuka, to pojęcie związane z działalnością człowieka, często również mające znamiona uzależnienia.

W ISW pokazywana jest najbardziej rozbudowana cześć projektu Rekonstrukcja nie-ludzkiej kultury – składająca się z czterech połączonych inkubatorów zamieszkiwanych przez jedną kolonię mrówek z gatunku Atta sexdens (potocznie: farmerki). Mimo różnych lokalizacji, projekt prezentowany jest w całości za pomocą użycia streaming’u internetowego. Zwiedzając Galerię jest się również w Instytucie i vice versa. Całość przekazu cyfrowego można zobaczyć na stronie projektu: www.elvinflamingo.com


>>>
 
11 lipca (piątek)
Instytutu Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Program otwarcia:
18:00 - Jesse Jones, Samolubna Społeczność, performans
19:00 - inauguracja wystawy Inny sposobem z udziałem artystów i kuratorów
20:00 - Seamus Nolan, Poland’s Angry Workers, performans


Wystawa czynna do 21 września.

Wystawa grupowa Innym sposobem nawiązuje do rozważań na temat Dawnego Bloku Zachodniego - spekulatywnej debaty o alternatywnym spojrzeniu na świat po upadku Żelaznej Kurtyny. Zachód podlega tu analizie jako geopolityczny termin, którego tożsamość określają dwa czynniki: migracja i nowa społeczna klasa późnego kapitalizmu: prekariat.

W świetle powyższego dyskursu, pojęcie Zachód jest często uznawane za obumarłe w kontekście politycznym. Niemniej pozostaje ono aktualne jako geograficzny punkt odniesienia, w dużej mierze determinowane przez ekonomicznie stymulowaną mobilność ludności. W tym kontekście, pomimo formalnego zniesienia fizycznej i ideologicznej granicy między Wschodem i Zachodem w 1989 roku, swobodny przepływ ludności i dostęp do rynku pracy wciąż podlegają restrykcjom. Przykładem tego jest choćby powołanie przez Unię Europejską agencji Frontex, której zadaniem jest wzmocnienie granic pomiędzy Unią a krajami poza-unijnymi i która w rezultacie ustanawia nowy podział na Wschód i Zachód.

Wystawa Innym sposobem skupia się na poczuciu ograniczeń i odosobnienia, które są bezpośrednim wynikiem geograficznej przynależności i rozterek, jakich doświadczamy, gdy stajemy się częścią ruchu migracyjnego. Jej celem jest przeanalizowanie obecnych warunków zatrudnienia pracowników i powstanie kategorii społecznej prekariatu w kontekście roku 1989 – historycznie przełomowego okresu, gdy przez chwilę mogliśmy sobie wyobrazić inny, wspólny świat, nieoparty na hegemonii żadnego z systemów; gdy istniała szansa, że wydarzenia potoczą się innym tokiem.

Artyści: Ella de Burca, Kennedy Browne, Marta Fernandez Calvo, Jesse Jones, Seamus Nolan, Elaine Reynolds
Kuratorka: Marysia Wieckiewicz- Carroll

Alternativa 2014 to wielomiesięczny program wystaw i wydarzeń realizowany w tym roku pod hasłem Błędnik Codzienności, w którym przyglądamy się praktykom życia codziennego przenikającym poprzez systemowe ograniczenia i restrykcje.

Alternativa 2014 powstają we współpracy między Instytutem Sztuki Wyspa/Fundacją Wyspa Progress a Miastem Gdańskiem oraz kolekcją Frac Lorrain w Metz. Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem Alternativa 2014 jest Grupa Azoty SA.


Wystawa Innym Sposobem zostala zrealizowana przy częściowym wsparciu Culture Ireland
>>>

Wernisaż 13 czerwca (piątek)
Godz. 19:00 / Hala 90B, tereny dawnej Stoczni Gdańskiej

Wstęp wolny

Wystawa czynna do 30 września.

Wystawa Codzienność przygotowana przez kuratorki Béatrice Josse i Anetę Szyłak to uwaga poświęcona drobnym gestom, powtarzalnym czynnościom, ulotnym formom, codziennym obowiązkom, intymnym chwilom i znikającym słowom. Czym jest bliskość, czym jest współistnienie? Przyglądamy się atmosferom współobecności. Czym jest codzienność przerywana nagłym spostrzeżeniem czegoś niezwykłego, pięknego, niespotykanego? Interesuje nas pragmatyka i poetyka prostej formy. Niezwykłość zwykłości. A także pytanie o to, w jaki sposób powtarzalność, działanie według ustalonego protokołu utwierdza ukryte porządki opresji, przemocy i ekonomicznej dominacji. Codzienność złożona jest ze skomplikowanych, wielkich organizujących strategii i drobnych taktyk przetrwania, przenikania przez szczeliny systemu. Zapraszamy, do wyszukiwania tych relacji i napięć w naszej wystawie.

W wystawie biorą udział Chantal Akerman, Helena Almeida, Maria Thereza Alves, Emanuelle Antille. Kader Attia, Patty Chang, Edith Dekynd, Alicia Framis, Yona Friedman, Marco Godinho, Rebeen Hamarafiq, Maria Laet, Hiwa K, Alicja Karska i Aleksandra Went, Igor Krenz, Honorata Martin, Anette Messager, Gianni Pettena, Ed Pien, Józef Robakowski, Martha Rosler, Raeda Sa’adeh, Ania Witkowska oraz Julita Wójcik.

Poza wystawą w Hali B90 interwencje artystyczne autorstwa Elżbiety Jabłońskiej, grupy Lendlabor i Michała Znojka oraz Jacka Niegody znajdują się w jej otoczeniu oraz na terenie wokół Instytutu Sztuki Wyspa. Zapraszamy do ich odkrywania i używania. Działania performatywne: Hard-Core, Barbara Gamper oraz Anna Kalwajtys z zespołem i Jean-Christophe Norman.


Alternativa 2014 to wielomiesięczny program wystaw i wydarzeń realizowany w tym roku pod hasłem Błędnik Codzienności, w którym przyglądamy się praktykom życia codziennego przenikającym poprzez systemowe ograniczenia i restrykcje.

Alternativa 2014 powstają we współpracy między Instytutem Sztuki Wyspa/Fundacją Wyspa Progress a Miastem Gdańskiem oraz kolekcją Frac Lorrain w Metz. Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem Alternativa 2014 jest Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "POLICE" SA.

>>>

Instytut Sztuki Wyspa i Alternativa Editions
z dumą prezentują publikację monograficzną Ewy Partum pod redakcją Anety Szyłak, Ewy Małgorzaty Tatar i Bereniki Partum.

Obszerny, liczący 340 stron tom, zawiera bogaty i częściowo dotąd niepublikowany zbiór dokumentów trwającej od nieomal pół wieku aktywności artystki. Składa się nań ponadto uaktualniona monografia twórczości i życia artystki opracowana na podstawie własnych badań przez Angelikę Stepken. Część eseistyczna zawiera teksty Grzegorza Dziamskiego, Doroty Monkiewicz, Luizy Nader, Łukasza Rondudy, Anety Szyłak, Ewy Małgorzaty Tatar oraz Andrzeja Turowskiego. Książkę zaprojektowali Anna Hegman i Grzegorz Laszuk, a okładkę wraz z identyfikacją serii Alternativa Editions Tomasz Bersz i Marian Misiak.

>>>