_Wrzesień 2013

P W Ś C P S N
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program

13.09.2013-06.10.2013_wystawy

Trójmiejskie mozaiki

 
13 września (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Dekoracje mozaikowe stały się bardzo popularne w powojennej architekturze polskiej. Odnajdziemy je m.in. na dworcach, w kawiarniach, barach mlecznych, biurach, kinach i teatrach, gmachach uniwersyteckich oraz domach prywatnych. Przemierzając trójmiejskie ulice można zauważyć dominację malarskich kompozycji ściennych. Na elewacjach odbudowanych kamienic gdańskiego Starego Miasta przeważają sgraffita – malowidła ścienne wykonane w mokrym tynku. Ślepe ściany ogromnych blokowisk pokryte są współczesnymi graffiti. Zapewne za kilka lat, również będą postrzegane jako świadectwo pewnego czasu i wartości artystycznych. Wnikliwy obserwator odkryje wśród tych dekoracji nich liczne przykłady dzieł wykonanych w technice mozaiki. Szymon Rogiński w swoich fotografiach na przykładzie mozaik trójmiejskich ukazuje ich różnorodność, zarówno kompozycyjną, jak i materiałową. Najczęściej wykonywano je z odpadów – tłuczonych talerzy i butelek, odłamków kamienia bądź płytek ceramicznych. Dzieła te opierały się głównie na formach geometrycznych, czego przykładem są płyciny na elewacji Baru Neptun w Gdańsku oraz odnowione prace na Dworcu Gdynia Główna. Dominują jednak układy abstrakcyjne, zbudowane z elementów barwnych faktur, niczym plamy na awangardowych obrazach – ślepa ściana Kina Neptun czy wolnostojący obiekt przy dawnym Domu Handlowym Alga w Sopocie. Choć każda z nich jest na swój sposób oryginalna, do kategorii o szczególnej wartości artystycznej i historycznej niewątpliwie zaliczyć należy kompozycje z cegły klinkierowej w Domu Technika NOT, które powstały specjalnie dla tego miejsca i są nierozerwalną częścią tamtejszej architektury.

Bio:

Szymon Rogiński – urodzony w 1975 roku w Gdańsku fotograf, mieszka i pracuje w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artysta zdobył uznanie zdjęciami nocnych krajobrazów polskiej prowincji w cyklu Poland Synthesis (2004-2007) oraz Projektem UFO (2007-2008), gdzie w serii szczegółowo zaplanowanych zdjęć, z użyciem sztucznego oświetlenia, stworzył niesamowite sceny pozaziemskich lądowań. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. Sense of Place – European Landscape Photography (BOZAR, Belgia, 2012), Project UFO (Photoespana/Blanca Soto Gallery, Hiszpania), Take a Look at me now - contemporary work from Poland (Sainbury Centre for Visual Arts, Anglia, 2009), Nowi Dokumentaliści (CSW Zamek Ujazdowski, 2006), Revenge on Realism – The fictitious moment in current Polish Art (Krinziger Projekte Gallery, Austria, 2005).


Organizatorzy: Ceramika Paradyż, Fundacja Architektury
Partner: Instytut Sztuki Wyspa
Patronat medialny: Dziennik Bałtycki, Trójmiasto.pl

>>>

www.alternativa.org.pl
www.facebook.com/AlternativaFestival
Press preview 23 maja 2013
Oficjalne otwarcie 24 maja 2013

Mawia się, że miasto nigdy nie jest skończone. Przekształcenie miasta zawsze związane jest z myśleniem futurystycznym. I to, które sobie wyobrażamy zapewne nie będzie tym, w którym będziemy mieszkać. Myślenie o przyszłości miasta wpływa na wszystkie aspekty naszego życia – zamieszkanie, sposoby spotkania, życie polityczne, zdobywanie wiedzy. Zespół kuratorski podejmuje niezwykle skomplikowane zadanie połączenia narzędzi sztuki współczesnej, architektury, urbanistyki i nauk historycznych, wiedzy praktycznej i teoretycznej, aby rozpocząć wraz z mieszkańcami rozmowę o tym, co oznacza planowanie miasta. Buduje przepływy pomiędzy istniejącą dokumentacją historyczną i jej współczesną translacją na obiekty sztuki.

Biorąc Gdańsk, jako punkt wyjścia i obiekt studiów, ale nie ograniczając się do niego, wystawa Do jutra! podejmuje zagadnienie planowania miejskiego, jako manifestacji myślenia ideologicznego. Przebudowa miasta to całkowita przebudowa rzeczywistości, przestrzeni przebywania, polityki, spotkania, odpoczywania czy zdobywania wiedzy. Począwszy od XIX wiecznej defortyfikacji Gdańsk był obiektem zrealizowanych i niezrealizowanych planów modernizacyjnych, które odzwierciedlały gwałtowne niekiedy zmiany polityczne. Ten specyficzny case study jest, więc dla nas okazją do zapoczątkowania szerokiej dyskusji na temat tego, co to znaczy zmienić miasto? I co miasto znaczy? Jak palimpsestyczny kompozyt śladów historii, jej odtwarzania i reprezentowania wpływa na miasto, jako znaczenie? Jakie są tego narzędzia? Jak my dzisiaj je zmieniamy? O ile może to być proces w większym stopniu włączający mieszkańców?

Wystawa jest wynikiem współpracy pomiędzy Instytutem Sztuki Wyspa, Instytutem Historii Sztuki UG, Katedrą Urbanistyki PG oraz innymi instytucjami kulturalnymi i naukowymi Gdańska oraz artystami, którzy dokonają odtworzenia, krytycznej analizy, artystycznej transformacji i interpretacji planów miejskich oraz makiet budynków i niezrealizowanych planów urbanistycznych. Interesują nas one jako swoiste dokumenty myślenia o mieście i nadawania mu znaczenia. Znaczenia te, wynikające z rozwoju myśli urbanistycznej, ale też dominujących ideologii, porządków politycznych i ekonomicznych będziemy oglądać z perspektywy dzisiejszego doświadczenia miasta i jego potencjału wynikającego z lokalizacji i tego, co o nim już pomyślano.

Arty­ści: Dario Azzel­lini & Oli­ver Res­sler, Miro­sław Bałka, Kadam­bari Baxi, Johanna Bil­ling, Anders Bojen & Kri­stof­fer Ørum, Eriks Bozis, Łukasz Bugal­ski, Val­dis Celms, Anouk De Clercq, Mau­reen Con­nor, Lisa Enzen­ho­fer & Anna Resch (Len­dla­bor), Law­rence Abu Ham­dan, Maros Krivy, Ewa Kru­szew­ska & Alek­san­dra Poli­sie­wicz, Suzanne Lacy, Zbi­gniew Libera, MML Stu­dio, Katrina Neiburga, Ewa Par­tum, Cora Pian­toni, Kata­rzyna Prze­zwań­ska, Maja Ratyń­ska, Mar­tha Rosler, Maciej Sala­mon, Jacek Sta­ni­szew­ski, Stanza, Jakub Szczę­sny, Ginta Tinte Vaser­mane oraz Julita Wójcik.

Trzon zespołu Alternativa 2013 tworzą: Aneta Szyłak (dyrektor artystyczna), Solvita Krese (kuratorka), Jacek Friedrich (opieka naukowa), Maks Bochenek (kurator i główny producent) oraz Hubert Bilewicz (kurator programu edukacyjnego), a także grono doradców i konsultantów merytorycznych.

>>>

12 kwietnia (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Od wielu miesięcy trwa w Gdańsku intensywna debata na temat zmian na dawnych terenach stoczniowych, w tym wyburzeniach budynków, ochronie dziedzictwa industrialnego i przyszłym planie nowej dzielnicy. Segmentem tej debaty toczącej się w mediach oraz instytucjach kultury i edukacji jest trwająca już budowa ulicy Nowa Wałowa, jej planowany przebieg i forma oraz możliwy wpływ tego rozwiązania na przyszłość dzielnicy Młode Miasto. W dyskusjach tych powraca projekt alternatywny rozprowadzenia ruchu na Młodym Mieście siatką równoległych ulic autorstwa Jacka Dominiczaka profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i studentów z jego pracowni.

Z naszego punktu widzenia przyszłe Młode Miasto powinno być widziane przede wszystkim jako poszerzenie ścisłego śródmieścia Gdańska. Dlatego postanowiliśmy stworzyć Gdańszczanom oraz innym zainteresowanym możliwość dogłębnego zapoznania się z tym projektem. Wystawa otwierająca się 12 kwietnia będzie czynna do końca września br na parterze Instytutu Sztuki Wyspa.

Ku Idei Miasta Dialogicznego


Znikają obrazy miast kluczowe dla zrozumienia ich wyjątkowości. Znika możliwość pamiętania miejskich historii poprzez autentyczność miejsc w których się wydarzała. Zgodnie z oficjalnymi planami zacierane są stare układy ulic, burzone są stare budynki i przemysłowe hale, przewracane są dźwigi i suwnice, łamane parkowe drzewa, wyrywane z ziemi bruki i szyny. Wszystko to dzieje się pod naporem radykalnej doktryny urbanistycznej, której wyobraźnia obsesyjnie nakręcana jest schematyczną czystością miejskich rozwiązań drogowych. Ta sama doktryna daje zupełną wolność architekturze, nie oczekując od niej żadnych kontynuacji lokalnej specyfiki miast i ich miejsc. W konsekwencji tych poglądów unikalne niedawno miasta stają się głównymi promotorami globalizacji i w zawrotnym tempie produkują urbanistyczną magmę nie-miejsc (Marc Auge).

Potrzeba zmiany tej urbanistycznej doktryny, bo dewastuje przestrzeń publiczną miast. Miasto potrzebuje przestrzeni opartych nie tylko o ideę sprawności funkcjonalnej, ale o zrównoważoną wartość dialogu. W Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich gdańskiej ASP pracujemy nad urbanistycznymi i architektonicznymi rozwiązaniami dla Miasta Dialogicznego.



>>>