_Czerwiec 2015

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program


Wernisaż 12 czerwca (piątek)
Godz. 17.00 / Hala 90B

Wystawa czynna do 30 września

Kuratorki: Beatrice Josse, Emily Pethick i Aneta Szyłak

Artyści: Sherko Abbas Abdl-razaq, Lida Abdul, Alice Aycock, Babi Badalov, Ismail Bahri, Ricardo Basbaum, berszmisiak, Olaf Brzeski, Karolina Brzuzan, Rafał Bujnowski, Adelita Husni Bey, Monica Bonvicini, Latifa Echakhch, Harun Farocki, Esther Ferrer, Anton Kats, Daphne Keramidas, Anna Królikiewicz, Julie Luzoir, Wendelien van Oldenborgh, Małgorzata Markiewicz, Agnieszka Polska, Simon Pope, Konrad Pustoła, Tere Recarens, Sylvie Réno, Maciej Salamon, Mierle Laderman Ukeles, Florian Zeyfang

Wernakularny to jeszcze mało przyswojone określenie, odnoszące się do lokalności – jej języka powszedniej komunikacji ale także lokalnej, wiedzy, technologii i sposobu obrazowania. Dziś mówimy np. o architekturze wernakularnej, takiejż fotografii czy projektowaniu wizualnym. Wernakularność wybrana jako temat wystawy głównej przynosi labirynt prac materialnych, video, prac malarskich, rzeźbiarskich i tkanin oraz aktywności artystycznych związanych z obiektami znalezionymi, technikami i technologiami codzienności, powszechnymi materiałami i czynnościami. Układa wizualny słownik powszedniego. Pokazuje związek pomiędzy lokalnością i relacyjnością.

Wernakularność spina pięcioletnią linię programową Alternativa, tropiącą istotne zjawiska lokalnego kontekstu, do jakich należały praca i czas wolny, uniezwyklenie, materialność, myślenie utopijne czy taktyki życia codziennego. Wernakularność poświęcona jest formie niezwykłej w swojej zwykłości, zaobserwowanej mimochodem. Wprowadza zamieszanie w rozumienie formy artystycznej.

>>>

Wernisaż: 1.VI. 2015 (poniedziałek) / godz. 18:00 Instytut Sztuki Wyspa
Wystawa czynna do 21 czerwca

Anca Munteanu Rîmnic, mieszka i pracuje w Berlinie. Wykonuje rzeźby, obiekty, instalacje i kręci filmy. Jej strategia artystyczna polega na eliminacji pierwotnej funkcji wybranych obiektów, nadawaniu im nowych znaczeń i umieszczaniu w nowym kontekście estetycznym i emocjonalnym.

O jej sztuce pisała Uta Grosenick:
Obiekty i osoby, które pojawią się później w jej pracach, Rîmnic znajduje w supermarkecie, w parku lub na ulicy, zawsze delikatnie zmieniając te przypadkowe spotkania życia codziennego, przekładając je na absurd, ale równieź atrakcyjne wizualnie obrazy i artefakty.

Wystawa zorganizowana przy współpracy z Teatrem Szekspirowskim w Gdańsku, w ramach Tygodnia Rumuńskiego.
www.teatrszekspirowski.pl


>>>

Wystawa kolekcji Instytutu Sztuki Wyspa w Galerii Sektor

Wernisaż: 15.V.2015 / godz. 18:00 Galeria Sektor 1 w Jaworznie
Wystawa czynna do 23 czerwca


Kurator: Grzegorz Klaman
Artyści: Bogna Burska, I Inni (CENTREAL), Elżbieta Jabłońska, Grzegorz Klaman, Maros Krivy, Zbigniew Libera, Jadwiga Sawicka, Marek Sobczyk, Michał Szlaga, Twożywo, Adam Witkowski, Anna Witkowsdka, Krzysztof Wróblewski

(…) Sztuka jako produkt luksusowy i ekstrawagancko szokujący, stanowi kuszący obiekt pożądania. Nie pragniemy nim jednak nasycić naszej wyobraźni i nie obiecuje nam ona niczego, czym w przyszłości chcielibyśmy się inspirować. Efekty pracy artystów, które są wykładnią ich nienakierowanych wyłącznie na sukces rynkowy czy medialny akcji, stanowią paliwo do działania i kreowania relacji otwartego na ryzyko doświadczenia. To nie tylko materialne obiekty sztuki, ale również efemeryczne doświadczenia, które „posiadamy” w postaci dokumentacji i innych zapisów. Niezwykle ważna jest performatywna zawartość „kolekcji” przejawiająca się rozproszonymi zbiorami obrazów, subiektywnie zlepionymi w całości przez widzów – interaktorów. Kolekcja rozpisana na tysiące amatorskich osobistych nagrań i fotografii podczas objazdu Subiektywną Linią Autobusową [2], czy trwające 10 lat warsztaty MediaNacje w nieistniejącej już Modelarni [3], na terenie Dawnej Stoczni Gdańskiej. Przez 30 lat Wyspa „produkowała” obrazy mające wpływ na naszą zbiorową i indywidualną wyobraźnię, będąc czymś w rodzaju szczepionki uodparniającej nas na wszechwładny spektakl konsumpcji.(…)
www.galeriasektor1.pl

>>>

Wernisaż: 8.V. 2015 / godz. 19:00 Instytut Sztuki Wyspa
Wystawa czynna do 30 czerwca


Kurator: Grzegorz Klaman
Asystenci kuratora: Adam Mandziejewski, Agnieszka Matuszczak

Artyści:
Daniel Cybulski, Monika Filipek, Sylwia Galon, Martyna Jastrzębska, Ewa Juszkiewicz, Julia Kul, Julia Kurek, Michał Łagowski, Piotr Makowski, Honorata Martin, Magdalena Mellin, Agata Nowosielska, Krzysztof Nowicki, Justyna Orłowska, Mateusz Pęk, Jakub Pieleszek, Katarzyna Podpora, Maciej Salamon, Przemysław Trześniak, Mariusz Waras, Marcin Zawicki

Wystawa Absolwent. Po Akademii - płynne tożsamości jest drugą próbą zestawienia aktywności i postaw artystycznych absolwentów Gdańskiej ASP. Pierwsza edycja miała miejsce w 2005 roku z okazji 60-lecia uczelni. Prezentacja obejmuje w większości przypadków artystów nie związanych z uczelnią po uzyskaniu dyplomu a tworzących bogate zróżnicowane środowisko od Modelarni, Instytutu Sztuki Wyspa poprzez CSW Łaźnię, Gdańską Galerię Miejską do Instytutu Kultury Miejskiej i Kolonii Artystów. Absolwent jest okazją zestawienia wielu artystycznych potencjałów nie wolnych od ideowych tarć, konfliktów i sporów zarazem skutecznych w działaniu indywidualnym jak i grupowym, otwartych na współczesne media i technologie, alternatywne strategie artystyczne i nietypowe metody wystawiennicze. Widzimy tu potencjał zdolny do kreowania zarówno indywidualnych karier jak i głośnych i usankcjonowanych miejsc sztuki, w zasadniczy sposób kształtujących gdańska scenę artystyczną w ostatnim dziesięcioleciu. Wystawa ma formę otwartą i niczego definitywnie nie wartościuje, ( nie jest to także wybór najlepszych dyplomów ) a obecna edycja jest siłą rzeczy niepełna i bardziej ma zainicjować dyskusję niż dokonać jakiegoś ostatecznego podsumowania. Nie buduje też antynomii i nie proponuje kategorii oraz kolejnych podziałów. Perspektywa dekady pozwala organizatorom, widzom i obserwatorom oddzielić utrwalone stereotypy, niewiedzę i uprzedzenia od krytycznego spojrzenia. Odczuwamy brak w ostatnich latach żywej publicznej debaty i analitycznych naukowych opracowań dotyczących gdańskiego środowiska artystycznego a skuteczne indywidualne sukcesy artystów tej kwestii nie rozstrzygają. Zarówno korzenie działań intermedialnych, aktywności w przestrzeni publicznej, czy sztuki krytycznej powinny zostać wnikliwie zbadane i opisane aby znalazły właściwe miejsce w najnowszej historii polskiej sztuki.

Wystawa zrealizowana przy współpracy i z wykorzystaniem środków Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku

>>>