_Czerwiec 2013

P W Ś C P S N
01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program

29.06.2013-31.07.2013_wystawy

S.A./Spółka Akcyjna

 29 czerwca (sobota)
Godz. 16.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Pracownia Transdyscyplinarna, Katedra Intermediów, Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Pracownia Sztuka w Przestrzeni Społecznej, Katedra Interdyscyplinarna, Wydział Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zapraszają na wernisaż wystawy S.A./Spółka Akcyjna w Instytucie Sztuki Wyspa sobota, 29.06.2013, godz. 16.00

Wystawa, mająca charakter roboczego pokazu, jest efektem 9. Międzyuczelnianych Warsztatów Intermedialnych MEDIA-NACJE, w ramach których zajmowaliśmy się społeczno-ekonomicznymi skutkami transformacji, problematyką pracy oraz bezrobocia, rewitalizacji oraz gentryfikacji, a także polityką mieszkaniową prowadzącą do tworzenia gett biedy.


Opieka: prof. Grzegorz Klaman, as. Angelika Fojtuch (ASP)
Zaproszony gość: dr Rafał Jakubowicz, ad. (UAP)

Uczestnicy warsztatu oraz autorzy wystawy:
Cezary Adamowicz (ASP)
Paulina Brelińska (UAP)
Joanna Draszawka (ASP)
Daniel Ebertowski (ASP)
Rafał Gonta (ASP)
Daria Grabowska (UAP)
Urszula Kozak (ASP)
Wojciech Kryszajtys (ASP)
Kinga Kwiczor (ASP)
Zofia Nycz (UAP)
Justyna Orłowska (ASP)
Joanna Patan (ASP)
Monika Pawlak (ASP)
Joanna Połońska (ASP)
Julia Popławska (UAP)
Agata Roguziak (ASP)
Jakub Sampławski (ASP)
Natalia Tkaczyk (ASP)
Bartosz Żukowski (ASP)


>>>

www.alternativa.org.pl
www.facebook.com/AlternativaFestival
Press preview 23 maja 2013
Oficjalne otwarcie 24 maja 2013

Mawia się, że miasto nigdy nie jest skończone. Przekształcenie miasta zawsze związane jest z myśleniem futurystycznym. I to, które sobie wyobrażamy zapewne nie będzie tym, w którym będziemy mieszkać. Myślenie o przyszłości miasta wpływa na wszystkie aspekty naszego życia – zamieszkanie, sposoby spotkania, życie polityczne, zdobywanie wiedzy. Zespół kuratorski podejmuje niezwykle skomplikowane zadanie połączenia narzędzi sztuki współczesnej, architektury, urbanistyki i nauk historycznych, wiedzy praktycznej i teoretycznej, aby rozpocząć wraz z mieszkańcami rozmowę o tym, co oznacza planowanie miasta. Buduje przepływy pomiędzy istniejącą dokumentacją historyczną i jej współczesną translacją na obiekty sztuki.

Biorąc Gdańsk, jako punkt wyjścia i obiekt studiów, ale nie ograniczając się do niego, wystawa Do jutra! podejmuje zagadnienie planowania miejskiego, jako manifestacji myślenia ideologicznego. Przebudowa miasta to całkowita przebudowa rzeczywistości, przestrzeni przebywania, polityki, spotkania, odpoczywania czy zdobywania wiedzy. Począwszy od XIX wiecznej defortyfikacji Gdańsk był obiektem zrealizowanych i niezrealizowanych planów modernizacyjnych, które odzwierciedlały gwałtowne niekiedy zmiany polityczne. Ten specyficzny case study jest, więc dla nas okazją do zapoczątkowania szerokiej dyskusji na temat tego, co to znaczy zmienić miasto? I co miasto znaczy? Jak palimpsestyczny kompozyt śladów historii, jej odtwarzania i reprezentowania wpływa na miasto, jako znaczenie? Jakie są tego narzędzia? Jak my dzisiaj je zmieniamy? O ile może to być proces w większym stopniu włączający mieszkańców?

Wystawa jest wynikiem współpracy pomiędzy Instytutem Sztuki Wyspa, Instytutem Historii Sztuki UG, Katedrą Urbanistyki PG oraz innymi instytucjami kulturalnymi i naukowymi Gdańska oraz artystami, którzy dokonają odtworzenia, krytycznej analizy, artystycznej transformacji i interpretacji planów miejskich oraz makiet budynków i niezrealizowanych planów urbanistycznych. Interesują nas one jako swoiste dokumenty myślenia o mieście i nadawania mu znaczenia. Znaczenia te, wynikające z rozwoju myśli urbanistycznej, ale też dominujących ideologii, porządków politycznych i ekonomicznych będziemy oglądać z perspektywy dzisiejszego doświadczenia miasta i jego potencjału wynikającego z lokalizacji i tego, co o nim już pomyślano.

Arty­ści: Dario Azzel­lini & Oli­ver Res­sler, Miro­sław Bałka, Kadam­bari Baxi, Johanna Bil­ling, Anders Bojen & Kri­stof­fer Ørum, Eriks Bozis, Łukasz Bugal­ski, Val­dis Celms, Anouk De Clercq, Mau­reen Con­nor, Lisa Enzen­ho­fer & Anna Resch (Len­dla­bor), Law­rence Abu Ham­dan, Maros Krivy, Ewa Kru­szew­ska & Alek­san­dra Poli­sie­wicz, Suzanne Lacy, Zbi­gniew Libera, MML Stu­dio, Katrina Neiburga, Ewa Par­tum, Cora Pian­toni, Kata­rzyna Prze­zwań­ska, Maja Ratyń­ska, Mar­tha Rosler, Maciej Sala­mon, Jacek Sta­ni­szew­ski, Stanza, Jakub Szczę­sny, Ginta Tinte Vaser­mane oraz Julita Wójcik.

Trzon zespołu Alternativa 2013 tworzą: Aneta Szyłak (dyrektor artystyczna), Solvita Krese (kuratorka), Jacek Friedrich (opieka naukowa), Maks Bochenek (kurator i główny producent) oraz Hubert Bilewicz (kurator programu edukacyjnego), a także grono doradców i konsultantów merytorycznych.

>>>

Konrad Pustoła -
Widoki Władzy: Gdańsk
Bilbordy w różnych lokalizacjach Gdańska
Okres ekspozycji: 15 - 30 czerwca


Konrad Pustoła w projekcie Widoki władzy traktuje fotografię jak wehikuł pozwalający wszystkim chociaż na chwilę przyjąć punkt widzenia tych nielicznych, którzy mają realną władzę. Jest to seria fotograficznych przedstawień widoków z okien gabinetów najważniejszych/najbardziej wpływowych ludzi. Projekt poprzednio realizowany był w Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze, a teraz także w Gdańsku. Punkt widzenia, zawsze traktowany jako wyznacznik statusu społecznego, jest jednocześnie bezpośrednim źródłem informacji o świecie zewnętrznym podczas czasu pracy. Co widzą z okien swoich gabinetów ludzie, którzy mają władzę polityczną, ekonomiczną, symboliczną? Wybrane fotografie widoków z okien polityków, przedsiębiorców, ludzi mediów, kultury, wśród których znaleźli się Lech Wałęsa, Paweł Adamowicz, Dorota Nieznalska, Bożena Batycka będzie można zobaczyć na gdańskich billboardach, a także na stronie internetowej projektu. Widoki władzy. Gdańsk realizowane są we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej oraz Instytutem Sztuki Wyspa w ramach tegorocznej edycji festiwalu Alternativa.

Bio:

Konrad Pustoła – rocznik 1976, ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim (2003) oraz artystyczne w londyńskim Royal College of Art (2008). W swoich projektach zajmuję się badaniem wizualnych aspektów relacji społecznych i ekonomicznych. Laureat konkursu Polskiej Fotografii Prasowej za cykl Sanna (2001). Uczestnik wielu wystaw m.in. Nowi dokumentaliści (2005) w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bloomberg New Contemporaries (2008) w Londynie; Storia, memoria, identitia (2009) w Modenie, PhotoEspania (2010) w Madrycie.

www.viewsofpower.com
www.alternativa.org.pl

>>>

Szanowni Państwo,

z uwagi na decyzje Miasta Gdańska jak i strony właścicielskiej terenów postoczniowych, w roku 2015 projekt Subiektynej Linii Autobusowowej niestety nie będzie realizowany w dotychczasowym kształcie.

Istnieje możliwość zrealizowania kursów specjalnych, na zamówinie. Prosimy o zgłoszenia co najmniej z 2 tygodniowym wyprzedzeniem.
Koordynator: Adam Mandziejewski: adam.mandziejewski(at)wyspa.art.pl

Instytut Sztuki Wyspa


-----------------------------------------------------------------------------

Subiektywna Linia Autobusowa to autorski projekt Grzegorza Klamana
, w którym dawni pracownicy Stoczni Gdańskiej oprowadzają po swoim miejscu pracy, jego gospodarczej, politycznej a przede wszystkim osobistej, subiektywnej historii. Za każdym razem 33 pasażerów rusza w podróż historycznym "ogórkiem" – Jelczem RTO.

Stocznia Gdańska usytuowana jest na północ od gdańskiego Starego Miasta, nad Martwą Wisłą. Obszar Stoczni obejmuje trzy zasadnicze strefy: dawnej Stoczni Cesarskiej, Stoczni Schichaua oraz Wyspy Ostrów. Podzielony jest wewnętrznymi ulicami, dokami i torowiskami kolejowymi. Obiekty powstawały od połowy XIX w. do czasów obecnych. Te wcześniejsze
mają ozdobne elewacje, z bogatym detalem architektonicznym - ceglanymi fryzami, rozbudowanymi łękami nadproży okiennych i drzwiowych.

Obecnie na terenach postoczniowych przeprowadzanych jest wiele wyburzeń i innych zmian, topnieje materialna tkanka stoczni. Kiedyś powstanie tu nowa dzielnica nadwodna. Doświadczanie stoczni jest tym ważniejsze i tym pilniejsze. Wybierzmy się, aby filmować, fotografować i słuchać opowiadań. Dyskutować i zadawać pytania o wszystko, co nas w tym miejscu interesuje. Każdy rok przynosi nowe pytania, bo interesuje nas nie tylko przeszłość, ale też teraźniejszość i jutro tych niezwykłych terenów.

SUBIEKTYWNA LINIA AUTOBUSOWA

Tereny dawnej Stoczni Gdańskiej: 1 maja – 30 września 2013
Odjazd: godz. 13.00
Kontakt do koordynatora SLA, rezerwacja terminu wycieczki:
sla@wyspa.art.pl
tel. 512 055 176
Prosimy dzwonić w godz. 9.00 – 16.00
Odjazd spod Bramy Historycznej, ceny biletów 7/13 PLN

Doradzamy rezerwować z wyprzedzeniem, ze względu na wielkie zainteresowanie projektem!

Projekty powstają dzięki wsparciu finansowemu Miasta Gdańska oraz dzięki uprzejmości firm Stocznia Gdańsk SA, Drewnica Development i Baltic Property Trust.

http://www.subiektywnalinia.pl/


>>>

27 kwietnia (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Suur-Suomi / Wielka-Finlandia to praca zgłębiająca temat przemocy w kontekście fińskiej Wojny Domowej (Suomen Sisällissota) z 1918 roku. Traumatyczne przeżycia obu stron konfliktu przez lata kształtowały fińską tożsamość narodową i wpływały na ikonograficzny oraz symboliczny wymiar sztuki komemoratywnej, upamiętniającej zwycięstwo konserwatystów (Białej Gwardii) nad socjalnymi demokratami (Czerwoną Gwardią). Poprzez analizę wybranych zagadnień Suomen Sisällissota m.in. terroru Białych i Czerwonych, postaci bohatera narodowego Carla Gustafa Mannerheima oraz jego „Przysięgi na Miecz” (Miekkavalapuhe) z 23.02.1918 roku, czy idei Wielkiej Finlandii, Dorota Nieznalska interpretuje wątki współczesne, skupiając się na analizie pomników heroicznych powstałych krótko po zakończeniu działań militarnych w latach 1920 – 1934: monumenty z Lempäälä, Lahti, Kokkola, Oulu, Joensuu.

Tłem dla powstania instalacji jest miasto Tampere, odgrywające szczególną rolę podczas Wojny Domowej. To właśnie tam znajduje się jeden z „pomników zwycięstwa” (Vapaudenpatsas) który poprzez swoją symboliczną treść i polityczny wydźwięk wzbudził podczas jego odsłonięcia największe kontrowersje.

>>>

12 kwietnia (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Od wielu miesięcy trwa w Gdańsku intensywna debata na temat zmian na dawnych terenach stoczniowych, w tym wyburzeniach budynków, ochronie dziedzictwa industrialnego i przyszłym planie nowej dzielnicy. Segmentem tej debaty toczącej się w mediach oraz instytucjach kultury i edukacji jest trwająca już budowa ulicy Nowa Wałowa, jej planowany przebieg i forma oraz możliwy wpływ tego rozwiązania na przyszłość dzielnicy Młode Miasto. W dyskusjach tych powraca projekt alternatywny rozprowadzenia ruchu na Młodym Mieście siatką równoległych ulic autorstwa Jacka Dominiczaka profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i studentów z jego pracowni.

Z naszego punktu widzenia przyszłe Młode Miasto powinno być widziane przede wszystkim jako poszerzenie ścisłego śródmieścia Gdańska. Dlatego postanowiliśmy stworzyć Gdańszczanom oraz innym zainteresowanym możliwość dogłębnego zapoznania się z tym projektem. Wystawa otwierająca się 12 kwietnia będzie czynna do końca września br na parterze Instytutu Sztuki Wyspa.

Ku Idei Miasta Dialogicznego


Znikają obrazy miast kluczowe dla zrozumienia ich wyjątkowości. Znika możliwość pamiętania miejskich historii poprzez autentyczność miejsc w których się wydarzała. Zgodnie z oficjalnymi planami zacierane są stare układy ulic, burzone są stare budynki i przemysłowe hale, przewracane są dźwigi i suwnice, łamane parkowe drzewa, wyrywane z ziemi bruki i szyny. Wszystko to dzieje się pod naporem radykalnej doktryny urbanistycznej, której wyobraźnia obsesyjnie nakręcana jest schematyczną czystością miejskich rozwiązań drogowych. Ta sama doktryna daje zupełną wolność architekturze, nie oczekując od niej żadnych kontynuacji lokalnej specyfiki miast i ich miejsc. W konsekwencji tych poglądów unikalne niedawno miasta stają się głównymi promotorami globalizacji i w zawrotnym tempie produkują urbanistyczną magmę nie-miejsc (Marc Auge).

Potrzeba zmiany tej urbanistycznej doktryny, bo dewastuje przestrzeń publiczną miast. Miasto potrzebuje przestrzeni opartych nie tylko o ideę sprawności funkcjonalnej, ale o zrównoważoną wartość dialogu. W Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich gdańskiej ASP pracujemy nad urbanistycznymi i architektonicznymi rozwiązaniami dla Miasta Dialogicznego.



>>>
09.03.2013-09.06.2013_wystawy

Andrzej Karmasz - Celebracja


9 marca (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Czy stan obcego może być stanem pożądanym? Jakie uczucia i doznania ujawniają się w trakcie zmiany miejsca, w trakcie ruchu? Na ile przemieszczanie jest procesem niezbędnym do określenia własnej tożsamości i w jaki sposób może ją definiować brak przynależności? Jaki charakter przybiera celebracja stanów powszechnie uznawanych za negatywne?

Podstawą projektu jest wybuch sztucznych ogni przy czerwonym chińskim słowie Shuitubufu. Wyraz ten składa się z czterech ideogramów wśród których znajdują się znaki wody i ziemi. Shuitubufu to stan obcego który nie jest ani z ‘tej’ wody ani z tej ziemi. Sytuacja ta jest manifestacją niezaaklimatyzowania, celebrowaniem niedogodności związanych ze zmianą miejsca, zmianą mentalnego położenia. Zjawisko Shuitubufu będące konsekwencją przemieszczania moglibyśmy określić jako przeszkodę dla tych, którzy pragną błyskawicznie przystosować się do nowego miejsca. Tutaj jest ono jednak powodem do świętowania, stanem właściwym i pożądanym.

Spełnienie i ekscytacja powodowana jest zmianą miejsca. Pokonywaniem dystansu pomiędzy przestrzeniami symbolizowanymi poprzez nieodczytywalne terytoria, miejsca niewskazane, czy miejsca błyskawicznego pobytu. Projekt jest celebracją niechęci do przystosowywania się do istniejących wzorów kultury, które paradoksalnie mogą być nieczytelne generując jedynie szum. Jest próbą pozbycia się ustalonych kulturowo schematów i uwalniania nowych systemów zachowań w zawieszeniu się pomiędzy, w rytuale przejścia bez przechodzenia.


>>>

Uniezwyklenie
to druga publikacja w serii Alternativa Editions, będąca książkowym pokłosiem wystawy Estrangement zorganizowanej w ramach Festiwalu Alternativa w Instytucie Sztuki Wyspa w roku 2011. […] Sama wystawa jest odgałęzieniem projektu artystycznego, rozwijanego od roku 2008, łączącego Europę Wschodnią i Zachodnią oraz iracki Kurdystan. Inicjatorami tego przedsięwzięcia są polska kuratorka Aneta Szyłak i kurdyjski artysta Hiwa K. […] Książka jest multidyscyplinarną - siłą rzeczy niedokończoną i prawdopodobnie nie dająca się dokończyć - refleksją nad pojęciem wyobcowania/uniezwyklenia. Aby zachować wierność samej naturze koncepcji, z której się zrodziła, antologia czerpie inspiracje z projektu Anety Szyłak i Hiwy K, równocześnie zdradzając go z pewnymi kierunkami, w jakich podąża.*

*Francesca Recchia, wyjątek ze wstępu do książki


Autorzy: Sara Ahmed, Akkas al-Ali, Cihat Arinc, Swietłana Boym, John Cage, Johann Wolfgang Goethe, Hiwa K, Kabir, Elżbieta Matynia, Diane E.King, Francesca Recchia, Wiktor Szkłowski, Aneta Szyłak, Leire Vergara

Redakcja: Francesca Recchia
Redaktor serii: Krzysztof Gutfrański
Projekt graficzny: Tomasz Bersz i Marian Misiak

Cena 30 zł + koszty przesyłki
Książkę można zamawiać pisząc na adres sekretariat(at)wyspa.art.pl
Odnośnik do sklepu

>>>
 
Materialność
jest kolejnym tomem w ramach mikrowydawnictwa Alternativa Editions, powołanego na czas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa przez Instytut Sztuki Wyspa z Gdańska. Publikacja jest uzupełnieniem wystawy o tym samym tytule, prezentowanej od maja do września 2012 roku w monumentalnej Hali 90B na terenach byłej Stoczni Gdańskiej.


Wystawa dotyczyła transformacyjnego, adaptacyjnego i politycznego potencjału zjawiska materialności i znikania. Wychodząc od ikonicznych terenów byłej Stoczni Gdańskiej, artyści skontekstualizowali to zagadnienie, począwszy od analizy przemian pracy czy za pomocą teorii krytycznej, badającej globalną i wirtualną „dematerializację” świata, aż do alchemicznych przemian stoczniowych pozostałości czy nanotechnologicznych badań nad strukturą ludzkiego ciała. Książka poszerza te poszukiwania o szerokie spektrum najbardziej aktualnych tekstów teoretyczno-krytycznych oscylujących wokół zagadnienia materialności, prezentując interdyscyplinarne i nieraz dyskusyjne perspektywy. Trzy rozdziały antologii – Głos rzeczy / Materialność / Ciało konsumenta są doskonałym wprowadzeniem do zagadnienia, zarówno dla amatorów sztuki współczesnej, studentów kierunków humanistycznych, jak także wszystkich zainteresowanych przemianami współczesnego świata.
 

CENA 30 ZŁ + koszty prze­syłki
Książkę można zama­wiać pisząc na adres sekretariat(at)wyspa.art.pl

>>>