_Kwiecień 2013

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program


27 kwietnia (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Suur-Suomi / Wielka-Finlandia to praca zgłębiająca temat przemocy w kontekście fińskiej Wojny Domowej (Suomen Sisällissota) z 1918 roku. Traumatyczne przeżycia obu stron konfliktu przez lata kształtowały fińską tożsamość narodową i wpływały na ikonograficzny oraz symboliczny wymiar sztuki komemoratywnej, upamiętniającej zwycięstwo konserwatystów (Białej Gwardii) nad socjalnymi demokratami (Czerwoną Gwardią). Poprzez analizę wybranych zagadnień Suomen Sisällissota m.in. terroru Białych i Czerwonych, postaci bohatera narodowego Carla Gustafa Mannerheima oraz jego „Przysięgi na Miecz” (Miekkavalapuhe) z 23.02.1918 roku, czy idei Wielkiej Finlandii, Dorota Nieznalska interpretuje wątki współczesne, skupiając się na analizie pomników heroicznych powstałych krótko po zakończeniu działań militarnych w latach 1920 – 1934: monumenty z Lempäälä, Lahti, Kokkola, Oulu, Joensuu.

Tłem dla powstania instalacji jest miasto Tampere, odgrywające szczególną rolę podczas Wojny Domowej. To właśnie tam znajduje się jeden z „pomników zwycięstwa” (Vapaudenpatsas) który poprzez swoją symboliczną treść i polityczny wydźwięk wzbudził podczas jego odsłonięcia największe kontrowersje.

>>>

12 kwietnia (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Od wielu miesięcy trwa w Gdańsku intensywna debata na temat zmian na dawnych terenach stoczniowych, w tym wyburzeniach budynków, ochronie dziedzictwa industrialnego i przyszłym planie nowej dzielnicy. Segmentem tej debaty toczącej się w mediach oraz instytucjach kultury i edukacji jest trwająca już budowa ulicy Nowa Wałowa, jej planowany przebieg i forma oraz możliwy wpływ tego rozwiązania na przyszłość dzielnicy Młode Miasto. W dyskusjach tych powraca projekt alternatywny rozprowadzenia ruchu na Młodym Mieście siatką równoległych ulic autorstwa Jacka Dominiczaka profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i studentów z jego pracowni.

Z naszego punktu widzenia przyszłe Młode Miasto powinno być widziane przede wszystkim jako poszerzenie ścisłego śródmieścia Gdańska. Dlatego postanowiliśmy stworzyć Gdańszczanom oraz innym zainteresowanym możliwość dogłębnego zapoznania się z tym projektem. Wystawa otwierająca się 12 kwietnia będzie czynna do końca września br na parterze Instytutu Sztuki Wyspa.

Ku Idei Miasta Dialogicznego


Znikają obrazy miast kluczowe dla zrozumienia ich wyjątkowości. Znika możliwość pamiętania miejskich historii poprzez autentyczność miejsc w których się wydarzała. Zgodnie z oficjalnymi planami zacierane są stare układy ulic, burzone są stare budynki i przemysłowe hale, przewracane są dźwigi i suwnice, łamane parkowe drzewa, wyrywane z ziemi bruki i szyny. Wszystko to dzieje się pod naporem radykalnej doktryny urbanistycznej, której wyobraźnia obsesyjnie nakręcana jest schematyczną czystością miejskich rozwiązań drogowych. Ta sama doktryna daje zupełną wolność architekturze, nie oczekując od niej żadnych kontynuacji lokalnej specyfiki miast i ich miejsc. W konsekwencji tych poglądów unikalne niedawno miasta stają się głównymi promotorami globalizacji i w zawrotnym tempie produkują urbanistyczną magmę nie-miejsc (Marc Auge).

Potrzeba zmiany tej urbanistycznej doktryny, bo dewastuje przestrzeń publiczną miast. Miasto potrzebuje przestrzeni opartych nie tylko o ideę sprawności funkcjonalnej, ale o zrównoważoną wartość dialogu. W Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich gdańskiej ASP pracujemy nad urbanistycznymi i architektonicznymi rozwiązaniami dla Miasta Dialogicznego.



>>>
09.03.2013-09.06.2013_wystawy

Andrzej Karmasz - Celebracja


9 marca (sobota)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Czy stan obcego może być stanem pożądanym? Jakie uczucia i doznania ujawniają się w trakcie zmiany miejsca, w trakcie ruchu? Na ile przemieszczanie jest procesem niezbędnym do określenia własnej tożsamości i w jaki sposób może ją definiować brak przynależności? Jaki charakter przybiera celebracja stanów powszechnie uznawanych za negatywne?

Podstawą projektu jest wybuch sztucznych ogni przy czerwonym chińskim słowie Shuitubufu. Wyraz ten składa się z czterech ideogramów wśród których znajdują się znaki wody i ziemi. Shuitubufu to stan obcego który nie jest ani z ‘tej’ wody ani z tej ziemi. Sytuacja ta jest manifestacją niezaaklimatyzowania, celebrowaniem niedogodności związanych ze zmianą miejsca, zmianą mentalnego położenia. Zjawisko Shuitubufu będące konsekwencją przemieszczania moglibyśmy określić jako przeszkodę dla tych, którzy pragną błyskawicznie przystosować się do nowego miejsca. Tutaj jest ono jednak powodem do świętowania, stanem właściwym i pożądanym.

Spełnienie i ekscytacja powodowana jest zmianą miejsca. Pokonywaniem dystansu pomiędzy przestrzeniami symbolizowanymi poprzez nieodczytywalne terytoria, miejsca niewskazane, czy miejsca błyskawicznego pobytu. Projekt jest celebracją niechęci do przystosowywania się do istniejących wzorów kultury, które paradoksalnie mogą być nieczytelne generując jedynie szum. Jest próbą pozbycia się ustalonych kulturowo schematów i uwalniania nowych systemów zachowań w zawieszeniu się pomiędzy, w rytuale przejścia bez przechodzenia.


>>>