_Październik 2013

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

_Program

13.09.2013-06.10.2013_wystawy

Trójmiejskie mozaiki

 
13 września (piątek)
Godz. 19:00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Dekoracje mozaikowe stały się bardzo popularne w powojennej architekturze polskiej. Odnajdziemy je m.in. na dworcach, w kawiarniach, barach mlecznych, biurach, kinach i teatrach, gmachach uniwersyteckich oraz domach prywatnych. Przemierzając trójmiejskie ulice można zauważyć dominację malarskich kompozycji ściennych. Na elewacjach odbudowanych kamienic gdańskiego Starego Miasta przeważają sgraffita – malowidła ścienne wykonane w mokrym tynku. Ślepe ściany ogromnych blokowisk pokryte są współczesnymi graffiti. Zapewne za kilka lat, również będą postrzegane jako świadectwo pewnego czasu i wartości artystycznych. Wnikliwy obserwator odkryje wśród tych dekoracji nich liczne przykłady dzieł wykonanych w technice mozaiki. Szymon Rogiński w swoich fotografiach na przykładzie mozaik trójmiejskich ukazuje ich różnorodność, zarówno kompozycyjną, jak i materiałową. Najczęściej wykonywano je z odpadów – tłuczonych talerzy i butelek, odłamków kamienia bądź płytek ceramicznych. Dzieła te opierały się głównie na formach geometrycznych, czego przykładem są płyciny na elewacji Baru Neptun w Gdańsku oraz odnowione prace na Dworcu Gdynia Główna. Dominują jednak układy abstrakcyjne, zbudowane z elementów barwnych faktur, niczym plamy na awangardowych obrazach – ślepa ściana Kina Neptun czy wolnostojący obiekt przy dawnym Domu Handlowym Alga w Sopocie. Choć każda z nich jest na swój sposób oryginalna, do kategorii o szczególnej wartości artystycznej i historycznej niewątpliwie zaliczyć należy kompozycje z cegły klinkierowej w Domu Technika NOT, które powstały specjalnie dla tego miejsca i są nierozerwalną częścią tamtejszej architektury.

Bio:

Szymon Rogiński – urodzony w 1975 roku w Gdańsku fotograf, mieszka i pracuje w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artysta zdobył uznanie zdjęciami nocnych krajobrazów polskiej prowincji w cyklu Poland Synthesis (2004-2007) oraz Projektem UFO (2007-2008), gdzie w serii szczegółowo zaplanowanych zdjęć, z użyciem sztucznego oświetlenia, stworzył niesamowite sceny pozaziemskich lądowań. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. Sense of Place – European Landscape Photography (BOZAR, Belgia, 2012), Project UFO (Photoespana/Blanca Soto Gallery, Hiszpania), Take a Look at me now - contemporary work from Poland (Sainbury Centre for Visual Arts, Anglia, 2009), Nowi Dokumentaliści (CSW Zamek Ujazdowski, 2006), Revenge on Realism – The fictitious moment in current Polish Art (Krinziger Projekte Gallery, Austria, 2005).


Organizatorzy: Ceramika Paradyż, Fundacja Architektury
Partner: Instytut Sztuki Wyspa
Patronat medialny: Dziennik Bałtycki, Trójmiasto.pl

>>>

www.alternativa.org.pl
www.facebook.com/AlternativaFestival
Press preview 23 maja 2013
Oficjalne otwarcie 24 maja 2013

Mawia się, że miasto nigdy nie jest skończone. Przekształcenie miasta zawsze związane jest z myśleniem futurystycznym. I to, które sobie wyobrażamy zapewne nie będzie tym, w którym będziemy mieszkać. Myślenie o przyszłości miasta wpływa na wszystkie aspekty naszego życia – zamieszkanie, sposoby spotkania, życie polityczne, zdobywanie wiedzy. Zespół kuratorski podejmuje niezwykle skomplikowane zadanie połączenia narzędzi sztuki współczesnej, architektury, urbanistyki i nauk historycznych, wiedzy praktycznej i teoretycznej, aby rozpocząć wraz z mieszkańcami rozmowę o tym, co oznacza planowanie miasta. Buduje przepływy pomiędzy istniejącą dokumentacją historyczną i jej współczesną translacją na obiekty sztuki.

Biorąc Gdańsk, jako punkt wyjścia i obiekt studiów, ale nie ograniczając się do niego, wystawa Do jutra! podejmuje zagadnienie planowania miejskiego, jako manifestacji myślenia ideologicznego. Przebudowa miasta to całkowita przebudowa rzeczywistości, przestrzeni przebywania, polityki, spotkania, odpoczywania czy zdobywania wiedzy. Począwszy od XIX wiecznej defortyfikacji Gdańsk był obiektem zrealizowanych i niezrealizowanych planów modernizacyjnych, które odzwierciedlały gwałtowne niekiedy zmiany polityczne. Ten specyficzny case study jest, więc dla nas okazją do zapoczątkowania szerokiej dyskusji na temat tego, co to znaczy zmienić miasto? I co miasto znaczy? Jak palimpsestyczny kompozyt śladów historii, jej odtwarzania i reprezentowania wpływa na miasto, jako znaczenie? Jakie są tego narzędzia? Jak my dzisiaj je zmieniamy? O ile może to być proces w większym stopniu włączający mieszkańców?

Wystawa jest wynikiem współpracy pomiędzy Instytutem Sztuki Wyspa, Instytutem Historii Sztuki UG, Katedrą Urbanistyki PG oraz innymi instytucjami kulturalnymi i naukowymi Gdańska oraz artystami, którzy dokonają odtworzenia, krytycznej analizy, artystycznej transformacji i interpretacji planów miejskich oraz makiet budynków i niezrealizowanych planów urbanistycznych. Interesują nas one jako swoiste dokumenty myślenia o mieście i nadawania mu znaczenia. Znaczenia te, wynikające z rozwoju myśli urbanistycznej, ale też dominujących ideologii, porządków politycznych i ekonomicznych będziemy oglądać z perspektywy dzisiejszego doświadczenia miasta i jego potencjału wynikającego z lokalizacji i tego, co o nim już pomyślano.

Arty­ści: Dario Azzel­lini & Oli­ver Res­sler, Miro­sław Bałka, Kadam­bari Baxi, Johanna Bil­ling, Anders Bojen & Kri­stof­fer Ørum, Eriks Bozis, Łukasz Bugal­ski, Val­dis Celms, Anouk De Clercq, Mau­reen Con­nor, Lisa Enzen­ho­fer & Anna Resch (Len­dla­bor), Law­rence Abu Ham­dan, Maros Krivy, Ewa Kru­szew­ska & Alek­san­dra Poli­sie­wicz, Suzanne Lacy, Zbi­gniew Libera, MML Stu­dio, Katrina Neiburga, Ewa Par­tum, Cora Pian­toni, Kata­rzyna Prze­zwań­ska, Maja Ratyń­ska, Mar­tha Rosler, Maciej Sala­mon, Jacek Sta­ni­szew­ski, Stanza, Jakub Szczę­sny, Ginta Tinte Vaser­mane oraz Julita Wójcik.

Trzon zespołu Alternativa 2013 tworzą: Aneta Szyłak (dyrektor artystyczna), Solvita Krese (kuratorka), Jacek Friedrich (opieka naukowa), Maks Bochenek (kurator i główny producent) oraz Hubert Bilewicz (kurator programu edukacyjnego), a także grono doradców i konsultantów merytorycznych.

>>>

Uniezwyklenie
to druga publikacja w serii Alternativa Editions, będąca książkowym pokłosiem wystawy Estrangement zorganizowanej w ramach Festiwalu Alternativa w Instytucie Sztuki Wyspa w roku 2011. […] Sama wystawa jest odgałęzieniem projektu artystycznego, rozwijanego od roku 2008, łączącego Europę Wschodnią i Zachodnią oraz iracki Kurdystan. Inicjatorami tego przedsięwzięcia są polska kuratorka Aneta Szyłak i kurdyjski artysta Hiwa K. […] Książka jest multidyscyplinarną - siłą rzeczy niedokończoną i prawdopodobnie nie dająca się dokończyć - refleksją nad pojęciem wyobcowania/uniezwyklenia. Aby zachować wierność samej naturze koncepcji, z której się zrodziła, antologia czerpie inspiracje z projektu Anety Szyłak i Hiwy K, równocześnie zdradzając go z pewnymi kierunkami, w jakich podąża.*

*Francesca Recchia, wyjątek ze wstępu do książki


Autorzy: Sara Ahmed, Akkas al-Ali, Cihat Arinc, Swietłana Boym, John Cage, Johann Wolfgang Goethe, Hiwa K, Kabir, Elżbieta Matynia, Diane E.King, Francesca Recchia, Wiktor Szkłowski, Aneta Szyłak, Leire Vergara

Redakcja: Francesca Recchia
Redaktor serii: Krzysztof Gutfrański
Projekt graficzny: Tomasz Bersz i Marian Misiak

Cena 30 zł + koszty przesyłki
Książkę można zamawiać pisząc na adres sekretariat(at)wyspa.art.pl
Odnośnik do sklepu

>>>
 
Materialność
jest kolejnym tomem w ramach mikrowydawnictwa Alternativa Editions, powołanego na czas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa przez Instytut Sztuki Wyspa z Gdańska. Publikacja jest uzupełnieniem wystawy o tym samym tytule, prezentowanej od maja do września 2012 roku w monumentalnej Hali 90B na terenach byłej Stoczni Gdańskiej.


Wystawa dotyczyła transformacyjnego, adaptacyjnego i politycznego potencjału zjawiska materialności i znikania. Wychodząc od ikonicznych terenów byłej Stoczni Gdańskiej, artyści skontekstualizowali to zagadnienie, począwszy od analizy przemian pracy czy za pomocą teorii krytycznej, badającej globalną i wirtualną „dematerializację” świata, aż do alchemicznych przemian stoczniowych pozostałości czy nanotechnologicznych badań nad strukturą ludzkiego ciała. Książka poszerza te poszukiwania o szerokie spektrum najbardziej aktualnych tekstów teoretyczno-krytycznych oscylujących wokół zagadnienia materialności, prezentując interdyscyplinarne i nieraz dyskusyjne perspektywy. Trzy rozdziały antologii – Głos rzeczy / Materialność / Ciało konsumenta są doskonałym wprowadzeniem do zagadnienia, zarówno dla amatorów sztuki współczesnej, studentów kierunków humanistycznych, jak także wszystkich zainteresowanych przemianami współczesnego świata.
 

CENA 30 ZŁ + koszty prze­syłki
Książkę można zama­wiać pisząc na adres sekretariat(at)wyspa.art.pl

>>>