_NEWSLETTER

_Sierpień 2017

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



Wernisaż: Lekcja lucyferyczna – W Lesie Wiedeńskim wciąż szumią drzewa – Lux Aeterna/Extended

Lekcja lucyferyczna – Tomasz Kozak

W Lesie Wiedeńskim wciąż szumią drzewa – Piotr Tadeusz Mosur

Lux Aeterna/Extended  – Grafika Interdyscyplinarna Akademii Sztuki w Szczecinie


Już w najbliższy piątek (11 marca) zapraszamy Was na wyjątkowy wernisaż trzech wystaw.



Tomasz Kozak

Lekcja lucyferyczna to zrealizowana pod koniec 2006 roku instalacja bazująca na cytatach z powieści i poematów Tadeusza Micińskiego. Centrum filozofii jednego z najwybitniejszych modernistów stanowi idea „lucyferyzmu chrystusowego”. W jej ramach Chrystus „płaczliwy”, „bóg bigockich korporacji” zostaje twórczo przezwyciężony przez swojego bliźniaka, Lucyfera, personifikującego wolność i (samo)wiedzę. Owo dialektyczne pojednanie bliźniaczych żywiołów skutkuje radykalnym ożywieniem chrześcijaństwa spetryfikowanego przez tradycję.

Krajobraz po bitwie – film found footage z 2005 roku – zestawia poobozową poezję Tadeusza Borowskiego, powstałą na ludycznych i „swawolnych” antypodach Celanowskiej wzniosłości, z Krajobrazem po bitwie Andrzeja Wajdy, gdzie owa „swawolna obscena” jest nieobecna. Kozak przyjmuje, że to ona domaga się uobecnienia, dlatego oddaje jej głos, wprowadzając ją w krążący wokół Zagłady dyskurs późnej nowoczesności.

Lekcja jogi jest ostatnią z prezentowanych na wystawie prac wideo artysty. Wydobywa ona „aryjskie” toposy z produkcji takich, jak Gwiezdne wojny czy Władca pierścieni, zderzając je z topiką tekstów Micińskiego. Tworzy to mapę zaskakujących analogii między dyskursem pozornie anachronicznej literatury a współczesnym kinem i jego globalnym językiem. Daje to w efekcie wielowątkowy „fresk”, w którym Tolkienowska figura Białego Czarodzieja przekształca się w demoniczną inkarnację Wisznu wcielającego się w Hitlera opisanego przez Miguela Serrano w powieści Adolf Hitler, ostatni awatar (Adolf Hitler, el Último Avatãra [1984]).

Piotr Tadeusz Mosur


Projekt VARNANDE (Ku przestrodze) jest próbą wizualizacji wiedzy zawartej w książce W Lesie Wiedeńskim wciąż szumią drzewa Elisabeth Åsbrink.
Reportaż został wyróżniony prestiżową Nagrodą Augusta w kategorii literatury faktu i opowiada historię Ingvara Kamprada z farmy Elmtaryd w Agunnaryd na południu Szwecji. Tuż po wojnie otworzył on małą firmę meblową, dziś to najbardziej znana na świecie szwedzka marka, wtedy jednak zatrudniał zaledwie kilka osób. Ingvar był zagubionym nastolatkiem. Jego ojciec uważał Żydów za źródło wszelkiego zła, babcia wielbiła Hitlera. Zafascynowany poglądami szwedzkich nazistów, Ingvar wkrótce się do nich przyłączył (Szwedzka Koalicja Socjalistyczna).
Każdy z obiektów występujących w instalacji jest kopią elementów wyposażenia niemieckich obozów koncentracyjnych, znajdujących się głównie na terenie Polski. Ukonkretniona stylistyka, nawiązująca bezpośrednio do estetycznych zachowań projektowych jednej najsłynniejszej szwedzkiej marki meblowej oferuje narzędzie do zbadania prawdziwej historii jej założyciela.

Grafika Interdyscyplinarna Akademii Sztuki w Szczecinie


Wystawa Lux Aeterna/Extended jest drugą z planowanego cyklu pięciu wspólnych prezentacji i wykładowców i studentów Katedry Grafiki Interdyscyplinarnej z Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie. Pierwsza wystawa miała miejsce w lutym 2016 w Galerii Terrix w Salonikach w Grecji. W wystawie wezmą udział Arkadiusz Marcinkowski, Tomasz Wendland, Marta Dziomdziora, Małgorzata Kopczyńska, Julia Kurek, KED Olszewski, Maciej Osmycki, Dorota Tołłoczko-Femerling oraz studenci.
Katedra Grafiki Interdyscyplinarnej Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie jest jednostką złożoną z pracowni i przedmiotów powiązanych z szeroko pojętą grafiką współczesną. Jest miejscem, gdzie artyści wykorzystując i łącząc wiedzę z zakresu dziedzin takich jak klasyczna i interdyscyplinarna, transformacje cyfrowe, fotografia czy multimedia prezentują nowatorskie i oryginalne podejście do dyscypliny sztuk plastycznych.

Wspólnym mianownikiem cyklu wystaw jest refleksja dotycząca światła lub jego braku. Czasem jest to motyw wiodący, czasem myśl o świetle i ciemności pojawia się jako „wartość dodana” podczas refleksji nad obiektami, filmami lub działaniami performatywnymi, które tematycznie w ogóle światła nie dotyczą.

Wernisaż: Instytut Sztuki Wyspa
11 marca 2016
godz.: 18.00
Wstęp: wolny