_Listopad 2017

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



Strażnicy Doków

Instytut Sztuki Wyspa, działający od 2004 roku na dawnych terenach Stoczni Gdańskiej, przedstawia publiczności "Strażników Doków". Wystawa przygotowana przez tegorocznych rezydentów Wyspy: Fanny Adler, Cecile Paris, Rene Luecka i Zbigniewa Liberę oraz specjalnie zaproszonych Elżbietę Jabłońską, Grzegorza Klamana, Jacka Niegodę, Marka Sobczyka, Jadwigę Sawicką, Andrzeja Syskę, Michała Szlagę, Anię i Adama Witkowskich oraz Alinę Żemojdzin. Projekt ten oddaje w ręce artystów wielowarstwową, złożoną konstrukcję kulturową ostatniego ćwierćwiecza w Polsce. "Strażnicy Doków" odnoszą sie do pamięci kulturowej, jej aberracji, powtórzeń i przemieszczeń.

Przeszłość pamiętana czy zapisana w pamięci? W swoim filmie "Człowiek z żelaza" z 1981 roku Andrzej Wajda ponownie odtworzył sceny zapamiętane ze słynnych fotografii i migawek telewizyjnych ze strajków w Stoczni Gdańskiej. Połączył sytuacje fikcyjne oraz rzeczywiste ale odtworzone z udziałem aktorów z zapisami dokumentalnymi, tworząc nie tylko film, ale dokonując znaczącej operacji na zbiorowej pamięci. Razem ze słynnym logo Solidarności zaprojektowanym przez Jerzego Janiszewskiego film ten tworzy fundamenty wizualnego dziedzictwa politycznej atmosfery lat osiemdziesiątych w Polsce. Dla kuratorki wystawy Anety Szyłak te dwa fakty kulturowe stanowią punkt wyjścia dla "Strażników doków", których intelektualną zasadą jest powtórzenie, ponowne przyjrzenie się wartościom symbolicznym oraz prześledzenie widzialnych i niewidzialnych zmian w pamięci kulturowej.

Wraz ze "Strażnikami Doków", mających miejsce na marginesach oficjalnych obchodów 25-lecia Solidarności, Wyspa sięga poza oficjalne reprezentacje historii. Kieruje się ku historiom przekazywanym z ust to ust, rysom w pamięci, porzuconym wizjom i opuszczonym bohaterom. Projekt zwraca się ku osobie, ku jednostkom uwikłanym w procesy polityczne i społeczne, których osobista pamięć jest wpisana w doświadczenie zbiorowe, oficjalne reprezentacje historii i różne formy upamiętnienia i mitologizacji.



Realizacja projektu jest możliwa dzięki partnerom: 
Espacé Croise w Roubaix, 
Kunstverein w Hamburgu we współpracy z Fundacją Signum w Poznaniu, 
Ambasadą Francji w Warszawie, 
Goethe Institut w Warszawie. 

Istotny wkład w realizację projektu zawdzięczamy Francusko-Niemieckiemu Programowi Projektów Kulturalnych w Krajach Trzecich oraz indywidualnym i instytucjonalnym donatorom.
 Patronat medialny nad wystawą objęli: 
artreader.com - the art database "Krytyka Polityczna" trojmiasto.pl 
arteon TVP Kultura