_Wrzesień 2017

P W Ś C P S N
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



SŁOWA, KTÓRYCH NAUCZYLIŚMY SIĘ PO 11 WRZEŚNIA


CLAYTON CAMPBELL:
SŁOWA, KTÓRYCH NAUCZYLIŚMY SIĘ PO 11 WRZEŚNIA.


11 - 20 września 2009
10:00 – 18:00
Instytut Sztuki Wyspa


Kontakt: Ola Grzonkowska: 513 077 079


Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress
oraz Clayton Campbell zapraszają do udziału w projekcie Słowa, których nauczyliśmy się po 11 września.

Clayton Campbell
to amerykański artysta, którego prace łączą doświadczenie wyniesione ze studia z interwencjami w przestrzeni publicznej. Jest on również założycielem Performing Space, a od 1996 r. dyrektorem artystycznym 18th Street Arts Center w Kalifornii.

W 2004 r Campbell rozpoczął projekt fotograficzny, którego celem było zbadanie jak obywatele różnych społeczności widzą rzeczywistość przez pryzmat języka wokół wydarzeń z 11 września 2001, daty, którą niektórzy uznają za rzeczywisty początek XXI wieku. Projekt ten lokuje się w polu tych artystycznych i intelektualnych inicjatyw, które pokazują rolę języka w konstruowaniu rzeczywistości politycznej i osobistego odbioru świata. Inne projekty o tej charakterystyce, jak np. „The Dictionary of War” , książka Żiżka „Iraq” czy klasyk o języku propagandy III Rzeszy „LTI” Victora Klemperera to tylko niektóre z możliwych punktów odniesienia dla tego projektu, który pozwala nam spojrzeć osobistym okiem zarówno na polityczną nowomowę jak i na nasz własny słownik odbioru rzeczywistości mediów i polityki. Projekt ten jednak nie przeprowadza bezpośredniej krytyki tego języka, a raczej rozdrabnia, indywidualizuje i personalizuje kwestię jego retoryk o pamięci o nich. „Słowa...” to projekt o słowniku zapamiętanym, przyswojonym lub stworzonym przez każdego z nas na inny sposób.

Projekt Słowa, których nauczyliśmy się po 11 września jest kontynuacją wcześniejszego, o zbliżonym tytule, Words My Son Has Learned Since 9-11, gdzie główną portretowaną postacią był syn artysty.

Każde zdjęcie powstałe podczas realizacji projektu przedstawia postać, która trzyma kartkę z wypisanym słowem lub krótkim zwrotem, którego nauczyła się po 11 września, bądź które już znała, ale nabrało ono teraz nowego znaczenia. Intencją Claytona Campbella jest próba stymulacji dialogu dotyczącego indywidualnej odpowiedzialności oraz sytuowania się wobec rzeczywistości politycznej i społecznej poprzez doświadczenie sztuki.

W gdańskiej odsłonie artysta zaprosi do współpracy wszystkie zainteresowane osoby, które 11 września w godzinach 10:00 – 18:00 odwiedzą Instytut Sztuki Wyspa. Każdy zostanie sfotografowany przez Jasmine Albuquerque - asystentkę artysty, z kartką, na której sam napisze słowo, którego „nauczył” się po 11 września. Następnie fotografia zostanie wydrukowana i wystawiona w jednym z pomieszczeń w Instytucie Sztuki Wyspa.

Zbiór fotografii składających się na projekt Claytona Campbell Słowa, których nauczyliśmy się po 11 września będzie można oglądać w Instytucie Sztuki Wyspa do 20 września w dniach od wtorku do niedzieli w godzinach 12 – 18.

Praca jest realizowana w ramach projektu Inter-Coastal powstającego we współpracy Wyspy z 18th Street Arts Center w Santa Monica (CA) www.18thStreet.org i dofinansowana przez Trust for Mutual Understanding www.tmuny.org. Jest on także elementem wieloletniego projektu Estrangement, który Instytut Sztuki Wyspa realizuje we współpracy z kuryjską sceną artystyczną w północnym Iraku. W trakcie realizacji projektu zostanie podjęta próbą połaczenia video-mostem z artystami w Irackim Kurdystanie, gdzie Aneta Szyłak i i kurdyjski artysta zamieszkały na stałe w Niemczech Hiwa K. będeą przeprowadzać drugą edycję warsztatów Estrangement z lokalnymi artystami.






_Partnerzy