_Grudzień 2017

P W Ś C P S N
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT


"Europa por la seguridad y la cooperacion" Hubert Hilscher, 1975

Polityczni dizajnerzy: między Wschodem a Zachodem


Instytut Sztuki Wyspa 22.01.2010, start 12:00


22 stycznia instalacja Lindy Pollack "Habeas Lounge" prezentowana w ramach wystawy „Polityczni dizajnerzy”, zapełni się po raz ostatni. Unikatowa przestrzeń stworzona przez Pollack, służy wspólnym spotkaniom, dyskusjom i debatom pozwalając prowadzić wielopłaszczyznowy dialog dotykający zagadnień demokracji i sposobów jej funkcjonowania.


Tym razem zaproszonymi gośćmi będą kuratorzy 4 sekcji wchodzących w skład projektu "Re-Designing the East: Political Design in Asia and Europe" - Iris Dressler (Niemcy), Keiko Sei (Tajlandia), Nikolett Erőss (Węgry), Maks Bochenek (Polska). Jest to szansa na podsumowanie dotychczasowych badań nad ruchami dysydenckimi i działaniami artystycznymi zmieniającymi i kształtującymi ustroje polityczne w niektórych państwach Europy i Azji. Na czerwonej kanapie będzie można wysłuchać prezentacji dotyczących problemów i zjawisk związanych z tematem polityki i dizajnu oraz wziąć udział w wyjątkowych warsztatach przeprowadzanych i przygotowanych specjalnie na wystawę "Polityczni dizajnerzy" przez Jacka Niegodę.



Program

Godz. 12:00
Keiko Sei

Zamach stanu w Tajlandii w 2006 r. spowodował, iż państwo to kojarzone do tej pory głównie jako turystyczny raj, znalazło się na międzynarodowej mapie politycznej. Pogłębiający się kryzys, wyraźny na przełomie kwietnia i maja 2010 r., potwierdził stale pogarszająca się sytuację polityczną. Oglądając wiadomości z Tajlandii, można zaobserwować swoisty „kod kolorów” zwłaszcza żółty i czerwony symbolizujące dwa główne obozy sceny politycznej. Reprezentując różne klasy i regiony, każdy z obozów stworzył charakterystyczną estetykę wyrażającą ich aktywizm. W swoim wystąpieniu Keiko Sei przedstawi i wyjaśni ten fenomen.

Keiko Sei - publicystka, kuratorka i rzeczniczka niezależnych mediów. Od początku lat 80’ prowadziła w Japonii organizację zajmującą się video-artem i niezależnymi produkcjami wideo. W 1988 r przeniosła się do Europy Wschodniej, aby analizować scenę mediów w bloku komunistycznym. Od 2002 r. mieszka i pracuje w Bangkoku, kontynuując badania niezależnych mediów w Azji Południowo – Wschodniej, zwłaszcza w Birmie, gdzie założyła w 2003 Myanmar Moving Image Center.  Była redaktorka Documenta 12 magazines (2006–2007).


Godz. 13:00
Maks Bochenek

W 1975 r. Przedstawiciele państw Europy, Stanów Zjednoczonych i Kanady przyjęli Akt Końcowy Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Z tej okazji i w tym samym roku polski artysta Hubert Hilscher stworzył plakat upamiętniający udział Polski w KBWE. W 2007 r. Jacek Niegoda wykorzystał pracę Hilschera jako cytat do stworzonej przez siebie instrukcji BHP dla działaczy w kulturze pracujących na terenach poprzemysłowych. Plakat Hilschera i instrukcja stworzona przez Niegodę wyznaczają okres pond 30 lat, w ciągu których OBWE (Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie - przekształcona i zinstytucjonalizowana w latach 90’ z KBWE) zabiegała m.in. o wyrównywanie poziomu gospodarczego i równomiernego dostępu do kultury w Europie Wschodniej. W swej prezentacji Bochenek skupi się na założeniach i osiągnięciach programów OBWE w kontekście działań w Stoczni Gdańskiej.

Maks Bochenek - kurator, historyk sztuki. Od 2005 r. pracuje w Instytucie Sztuki Wyspa. Kurator takich  wystaw jak: „Schoenberg!”, „Kryjówka”, „In Camera”, „Polityczni dizajnerzy”.

Godz. 14:00
Przerwa na lunch

Godz. 14:30
Jacek Niegoda

Europa - Polska, bezpieczeństwo i współpraca. Bezpieczeństwo i higiena w pracy rewitalizacyjnej post-robotniczych terytoriów. Ćwiczenia praktyczne. Krótki trening ruchowy wzmacniający niezależną postawę w pozainstytucjonalnej działalności kulturalnej.

Jacek Niegoda - studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Gdańsku w pracowni prof. Grzegorza Klamana oraz w Pracowni Intermedialnej prof. Witosława Czerwonki (1991-98). Współpracował z Galerią Wyspa oraz Otwartym Atelier (późniejszym CSW Łaźnia) w Gdańsku. W 1995 roku razem z Mikołajem Robertem Jurkowskim, Rafałem Ewertnowskim, Piotrem Wyrzykowskim, Maciejem Sienkiewiczem, Arturem Kozdrowskim założył Centralny Urząd Kultury Technicznej (CUKT). W 2000 r. był jednym z pomysłodawców i autorów projektu i postaci Wiktorii Cukt – wirtualnej kandydatki na prezydenta Polski. Realizuje wideoprojekty i akcje artystyczne. Jego prace znajdują się w kolekcji Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W swoich realizacjach odnosi się do relacji pomiędzy władzą, techniką, sztuką.

Godz..15:30
Iris Dressler

W trakcie trwania wystawy „Re-Designing the East. Political Design in Asia and Europe” (Württembergischer Kunstverein Stuttgart, 25 września 2010 - 09 stycznia 2011), która odzwierciedlała krytyczne i opozycyjne praktyki w dizajnie Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej Azji, Stuttgart przeszedł radykalne upolitycznienie swoich mieszkańców. Przyczyną był konflikt dotyczący ogromnego projektu rozwoju miasta o nazwie „Stuttgart 21", w którym stosunek kosztów publicznych do spodziewanych efektów był wysoce nieadekwatny. Przedmiotem krytyki stał się brak przejrzystości w planowanym rozwoju projektu, pominięcie głosu obywateli, hierarchiczna struktura regionalnego systemu politycznego i jego ścisły związek z interesami prywatnych inwestorów. W tym czasie, w cotygodniowych demonstracjach (latem 2010 odbywały się nawet dwie demonstracje w tygodniu) oraz wydarzeniach im towarzyszących wzięło udział 100.000 mieszkańców Stuttgartu. W wielu częściach miasta, za pośrednictwem platform internetowych, warsztatów, itp. ludzie organizowali własne, niezależne sposoby budowania wiedzy na temat całej sprawy i skupiali się wokół możliwych form protestu. Kuratorzy „Re-Designing the East" nie mogli pominąć „Stuttgart 21” w kontekście trwającej wystawy. Stało się jasne, że zjawisko to należy włączyć w refleksję nad obecnym oporem lokalnych kultur, których reprezentacja została wypracowana w dość spontaniczny i niejednorodny sposób. Ostatecznie, jedną z sekcji wystawy „Re-Design" (otwartą nieco później) „The Art of Being Governed Like That" przeznaczono dla ruchu przeciwko „Stuttgart 21". Stanowiła ona zarówno część „Re-Designing the East. Political Design in Asia and Europe" jak i projekt niezależny od niej. W swoim wystąpieniu Dressler skupi się na niektórych aspektów tego dialogu.

Iris Dressler - studiowała historię sztuki, filozofię i literaturę w Marburgu i Bochum. W 1996 roku wspólnie z Hansem D. Christem założyła Hartware MedienKunstVerein w Dortmundzie, którym kierowała do 2004 roku. Od 2002-2004 pracowała jako niezależny kurator w Muzeum Ostwall Dortmund. W 2003 roku zainicjowała projekt badawczy i sympozjum „404 Object Not Found: What Remains of Media Art?”. Od 2005 roku ponownie z Hansem D. Christem, współprowadzi Württembergischer Kunstverein w Stuttgarcie skupiającym się na otwartych i wieloperspektywistycznych formach kuratorskich. Dressler opublikowała wiele tekstów krytycznych, a także wydała kilkanaście publikacji poświęconych wystawom i artystom sztuki współczesnej.

Godz. 16:30
Nikolett Erősss

Prezentacja Erősss dotyczy dwóch konkurencyjnych modeli pamięci, obecnych w przestrzeni publicznej współczesnego Budapesztu. Pierwszy z nich reprezentuje Statue Park, którego strategia inscenizacji epoki opiera się na niechęci do odtwarzania przeszłości. Drugą instytucją jest House of Terror, charakteryzujący się zamiłowaniem do rekonstruowania rzeczywistości. Każda z tych instytucji unika jednak bezpośredniego wspierania pamięci.

Nikolett Erősss - kuratorka, w latach 2006 – 2010 pracowała w galerii Trafo w Budapeszcie. Obecnie zatrudniona w budapeszteńskim Ludwig Múzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej.

Godz..17.30
Zakończenie

Wystawa „Polityczni dizajnerzy” zorganizowana przez Instytut Sztuki Wyspa, we współpracy z budapeszteńską Trafó Gallery, stuttgardzkim Württembergischer Kunstverein oraz Total Museum z Seulu.

Political Design in Asia and Europe", stanowi część projektu badawczego „RE-DESIGNING THE EAST”.



Organizacja wystawy w porozumieniu z:
"In Charge. The Role of Political Designers in Transformation"

Wsparcie:
Erste Foundation Wiedeń, BWA Awangarda Wrocław, Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych

Główny sponsor:


Projekt powstał przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.





_Partnerzy