_Październik 2017

P W Ś C P S N
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT


Oliver Ressler, Po kryzysie oznacza przed kryzysem, Galeria Artra, Mediolan

Oliver Ressler - Zajęcie przestrzeni


Spotkanie z Oliverem Resslerem


12 lipca (czwartek)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny


Oliver Ressler zaprezentuje nowe prace, dotykające punktów zapalnych i skutków globalnego kryzysu finansowo-gospodarczego, a także skazy na modelu demokracji parlamentarnej, leżącej u jego podstaw, a ujawnionych właśnie przez ten kryzys. Ressler często opiera swe filmy i instalacje na formie wywiadu, w których artysta buduje platformę, przedstawiającą zainteresowania swego rozmówcy. Modelowym przykładem takiego działania jest 8-kanałowe wideo What is Democracy ("Czym jest demokracja") z 2009 roku, pokazywane w Instytucie Sztuki Wyspa w 2012, gdzie za pomocą wywiadów z aktywistami, artysta formułuje podstawy globalnej analizy głębokiego kryzysu politycznego, przed jakim staje zachodnia demokracja. Kryzys ten przejawia się w tym, że wybory w demokracjach parlamentarnych coraz bardziej stają się nic nieznaczącymi rytuałami, podczas gdy rzeczywiste decyzje zapadają poza obszarem debaty publicznej. Tekst naścienny Resslera pt. Elections are a Con ("Elekcja to fikcja") z 2011 przestrzega nas przed tym niebezpieczeństwem, podczas gdy tekst Too Big to Fail ("Za duży by zawieść", 2011) oraz filmy z 2012 roku The Bull Laid Bear ("Byk pokrył niedźwiedzia") reżyserowany wespół z Zanny Begg oraz Robbery ("Grabież") stanowią analizę kryzysu finansowo-gospodarczego, akcji ratunkowych dla banków i tego społeczne konsekwencje.

Policjanci, żołnierze i menadżerowie w serii fotografii Resslera We Have a Situation Here ("Mamy tutaj sytuację") leżą bez ruchu w stertach, pozbawieni swej funkcji. Pojawiają się, zatem pytania, czy możliwe są systemy alternatywne, jaką będą miały strukturę i jak można zmienić istniejący porządek rzeczy. Najnowsza praca Resslera, 3-kanałowa wideo-installacja Take The Square ("Zająć plac") z 2012 oparta jest o rozmowy, jakie artysta zainicjował i sfilmował pośród aktywistów działających na placach Madrytu, Aten i Nowego Jorku, dostarcza kilku odpowiedzi na te pytania. Zasadnicze działanie koncentruje się na organizowaniu, horyzontalnym podejmowaniu decyzji wśród zgromadzonych i na taktyce okupowania przestrzeni publicznych.

Bio:

Oliver Ressler, ur. 1970, mieszka i pracuje w Wiedniu. Tworzy wystawy, projekty w przestrzeni publicznej i filmy na takie tematy jak gospodarka, ekonomia, formy oporu i społeczne alternatywy. Prace artysty pokazywano na wystawach indywidualnych w Muzeum Sztuki w Berkeley w USA, Centrum Sztuki Współczesnej Platform Garanti w Istambule, Muzeum Sztuki Współczesnej w Belgradzie, Kunstraum przy Uniwersytecie w Lüneburgu, Centrum Kulturalnym Conde Doque w Madrycie, Aleksandryjskie Forum Sztuki Współczesnej w Egipcie, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie oraz Przestrzeni Projektowej Cube w Tajpej. Ressler brał udział w ponad 200 wystawach zbiorowych, łącznie z takimi jak MASSMoCa w usa , Instytucie Kulturalnym Itaú w Sao Paulo, Narodowym Muzeum Stuki Współczesnej w Atenach, Muzeum Van Abbe w Eindhoven i na biennale w Pradze, Sewilli, Moskwie, Tajpej i Lyonie. Na Biennale w Tajpej w 2008 roku Ressler przygotował jako kurator wystawę na temat ruchu antyglobalistów A World Where Many Worlds Fit ("Świat, którym pomieści wiele światów"). Wystawa objazdowa pt. It’s the Political Economy, Stupid ("To jest ekonomia polityczna, głupku") współkurowana z Gregorym Sholette obecnie jest pokazywana w Centrum Sztuki Współczesnej w Salonikach w Grecji. Książkę Resslera pt. Alternative Economics, Alternatiwe Societies Instytut Sztuki Wyspa opublikował w 2007 roku.
www.ressler.at




_Partnerzy