_Sierpień 2019

P W Ś C P S N
01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



Nic nie poczujesz

Uwaga! Wystawa została przedłużona do 15 września 2007 roku.

Instytut Sztuki Wyspa zaprasza na otwarcie międzynarodowej wystawy Nic nie poczujesz: O Panice, Obsesji, Rytualności i Znieczuleniu
2 czerwca-15 września 2007


Otwarcie: 1 czerwca, piątek, 19.00
Wystawa czynna: od 2 czerwca do 15 września 2007, od wtorku do niedzieli w godzinach: 12.00-18.00.
Aby wejść na teren byłej Stoczni Gdańskiej do Instytutu Sztuki Wyspa prosimy pobrać bezpłatny bilet z kiosku z pamiątkami, który znajduje się przy bramie historycznej.
Stany niepewności, nieokreślone lęki, nagłe tąpnięcia percepcji, irracjonalne zachowania, nieukształtowane tęsknoty za ulgą, która nigdy nie nadchodzi lub nadchodzi zbyt późno. Autoagresje, medykacje, medytacje i zastępcze znieczulenia. Rytuały bez powodu, potrzeby bez pragnienia. Obsesje niejasnego pochodzenia i nieuleczalne ataki paniki. Nic nie poczujesz próbuje pochwycić stan umysłu osoby pod presją współczesnej rzeczywistości. Ukształtowana sukcesem o wątłej podstawie, post-terapeutyczna, zglobalizowana i zmedializowana, rzeczywistość ta wymusza racjonalność i obdarza przywilejami zachowania społeczne i profesjonalne. To rzeczywistość niezbornych zachowań zbiorowych, fałszywych proroków i nieudanych projektów społecznych, naznaczona kryzysem racjonalności i duchowości. Osobiste uczucia są przetwarzane i manipulowane społecznymi, psychologicznymi i ekonomicznymi presjami. Systemy produkcji wiedzy pozwalają do pewnego stopnia trzymać ja pod kontrolą.

W reakcji na tę sytuację, przejęte uczuciem paniki, obsesją lub pragnieniem znieczulenia, jednostki dokonują osobistych rytuałów, które przedłużają, zawieszają lub zatrzymują czas, aby doświadczyć samych siebie. Ignorując wszechobecne relacje społeczne, kształtujące i ramujące osobowość, wystawa spogląda ku środkowi, skupiając się na wewnętrznej, osobistej realności. Śledzi ona nieokreślone odczucia, przerwy w percepcji i drobne pęknięcia w obserwacji rzeczywistości. Zbliża się do lęku na poziomie, na którym może on pozostać niezauważony. Kieruje się ku miejscom, gdzie satysfakcja, sukces i przynoszące przyjemność uzależnienia i konsumpcja nie są już dłużej zdolne zaleczać nieznośną wewnętrzną dezintegrację.

Osobiste odczucia są stymulowane relacjami przestrzennymi. Sposób postrzegania przestrzeni i nas samych są nieodłącznie kodowane emocjonalnie. Wnętrza i zewnętrza wpływają na stany psychiczne, kształtują ekspresje i doświadczane emocje. Niewielka przestrzeń, jaką zajmuje nasze ciało ma znaczenie szczególne: jest gniazdem, macicą, schronieniem, kaplicą i więzieniem. Nic nie poczujesz uwalnia zdolność wcielania i przeżywania tej przestrzeni.

W ogrodzie o rozwidlających się ścieżkach, którego znaczenia wzmagać będą prace o charakterze przestrzennym oraz zaskakujące i nieprzewidywalne obiekty, wiedz odnajdzie szereg prac video przedstawiających osoby wprzęgnięte w powtarzalne czynności lub prywatne rytuały. Pokazują one jednostkę w podwyższonych stanach granicznych i ekstremalnych sytuacjach chłodu, przyjemności, samotności lub bólu. Prace te generują rodzaj czasu subiektywnego, który nie ma nic wspólnego z ciągłością lub opowiadaniem historii. Zapętlone i zadzierzgnięte, prace te zawieszają czas, tworzą zindywidualizowaną, niestabilna przestrzeń w których skrajne emocje ulegają znieczuleniu poprzez powtarzanie. Śledząc rytualną zawartość wysokiej emocjonalności we współczesnej sztuce, wystawa może wywoływać podobne, irracjonalne, wyzwalające doświadczenie widzu. I zarówno ujawnić jak i zbadać owe strategie wyzwolenia, jakie są możliwe i osiągalne.

Wystawa jest dofinansowana przez Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie i wyprodukowana we współpracy z Kunsthaus Dresden i Instytutem Sztuki Wyspa. Stanowi część programu Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006. Wystawa była w zeszłym roku prezentowana w Kunsthaus Dresden.


Artyści biorący udział w wystawie: Paweł Althamer, Bogna Burska, Usula Doebereiner, Lili Dujourie, Angelika Fojtuch, Steffen Geissler, Lise Harlev, Ellen Harvey, Hiwa K. Agnieszka Kalinowska, Grzegorz Klaman, Piotr Kopik, Paweł Kruk, Dominik Lejman, Yvette Mattern, Sebastian Meschenmoser, Annee Olofsson, Dominik Pabis, Dominika Skutnik, Susanne Weirich, Monika
Weiss i Artur Żmijewski.
Kurator: Aneta Szyłak

Specjalne podziękowania: Marek Frankowski, Hanna Gawrychowska, Zenon Grudzień, Wojciech Helman, Hanna Kaniasta, Dorota Keller, Andrzej Kwiatkowski, Phyllis Larssen, Marlene Laube, Maja Linke, Janusz Lipiński, Christiane Mennicke, Magda Pustoła, Piotr Ruszkowski, Dorota Sadowska, Dominika Skutnik, Piotr Tymiński.

Asystenci projektu w Gdańsku: Maks Bochenek, Aleksandra Grzonkowska, Roma Piotrowska, Zuzanna Malicka.

Koncepcja i koordynacja konferencji: Piotr Kozak i Marek Pokropski






organizacja:
Fundacja Wyspa Progress w Gdańsku

współpraca:
Instytut Adama Mickiewicza
Kunsthaus Dresden
Rok Pol-Niem
Konsulat Niemiecki

Sponsor: 
Benq
Grafix
Cezex
Patronat medialny: 
culture.pl
Artnow