_NEWSLETTER

_Kwiecień 2017

P W Ś C P S N
01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT


projekt graficzny microsillons

Muzeum jako miejski think tank?


Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w ramach festiwalu projektowania miejskiego Warszawa w Budowie, zaprasza na panel „Muzeum jako miejski think tank?”

Pałac Kultury i Nauki, Sala Kisielewskiego , Plac Defilad 1
29.10.2011 (sobota)
godz.16.00



Prowadzenie dyskusji Aneta Szyłak 

Uczestnicy: Sebastian Cichocki i Magdalena Lipska (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), Joanna Erbel i Agata Nowotny (think tank WWB „Co jest nie tak z partycypacją?”), Julia Moritz i Adam Kleinman (Documenta, Kassel), Emily Pethick (The Showroom, Londyn), Aneta Szyłak (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk), Marcin Śliwa (Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki)

Prace jednego z czterech think tanków powołanych w ramach festiwalu WWB koncentrowały się na zjawisku partycypacji i obywatelskich „powinnościach” nowych instytucji sztuki. Analizowaliśmy rolę (post)muzeów jako potencjalnych miejskich think tanków, które – poza działalnością wystawienniczą i edukacyjną – prowadziłyby również działalność badawczą, dysponując odmiennymi narzędziami niż urzędy czy instytucje naukowe.

Czy muzea mogą być miejskimi think tankami? Czy mogą pośredniczyć pomiędzy mieszkańcami a urzędnikami? Dlaczego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie organizuje festiwal w którym nie biorą udziału artyści, stawiając na model „miejskiej akademii”? Dlaczego kolejne Berlin Biennale składać się będzie głównie z politycznych wystąpień i manifestacji? Co wydarzyło się w Szydłowcu i jakie znaczenie dla mobilizacji środowisk lokalnych mają zainicjowane tam projekty artystyczne? Kim jest w takich projektach kurator i gdzie leży granica między kuratorską praktyką a pracą socjalną czy działalnością animatorską?

Sesja dotyczy różnych instytucjonalnych modeli docierania do publiczności i podtrzymywania współpracy/dialogu z różnymi grupami społecznymi. Chcemy również porozmawiać o dynamice relacji instytucji sztuki z jej sąsiadami (podczas trwania festiwalu WWB, przeprowadzone zostały badania na temat recepcji działań Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wśród jego sąsiadów, mieszkańców bloku przy ulicy Pańskiej). Interesują nas również działania mające na celu dotarcie do nowej publiczności w „tymczasowych muzeach”, czyli dużych imprezach artystycznych formatu Documenta czy biennale, które cechuje coraz wyraźniej polityczna i aktywistyczna postawa. Porozmawiamy o tym czy „muzeum obywatelskie” jest możliwe.


O FESTIWALU:


WARSZAWA W BUDOWIE to festiwal projektowania miasta organizowany od 2009 roku przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Konfrontuje pochodzącą z różnych dziedzin wiedzę ekspercką na temat miasta, poszukuje ognisk zapalnych na jego mapie, powraca do cennych doświadczeń z historii architektury i urbanistyki, a jednocześnie stara się przewidzieć tendencje w rozwoju Warszawy. Przy zaangażowaniu publiczności, festiwal próbuje wpływać na kształt miasta.

Podczas tegorocznej edycji festiwal koncentruje się na trzech zagadnieniach. Pierwsze z nich to polityka mieszkaniowa w warunkach wolnego rynku (Jak mieszkać?). Drugi temat to planowanie przestrzenne (Nowy ład. Jakie planowanie miasta po 1989?). Trzecie pole tematyczne to kwestie partycypacji (Nieuczestnictwo. Co jest nie tak z partycypacją?) i próba odpowiedzi na pytanie, jak nie fetyszyzować tego pojęcia i jak sprawić, by nie stało się ono narzędziem do legitymizowania interesów tylko jednej grupy społecznej.Osobnym, prezentowanym w tym roku w ramach festiwalu tematem są korzenie polskiej architektury postmodernistycznej, triumfującej po 1989 roku, sięgające postkolonialnego doświadczenia polskich architektów i budowniczych, pracujących na kontraktach w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej w schyłkowym okresie PRL.

Strona internetowa projektu