_NEWSLETTER

_Grudzień 2017

P W Ś C P S N
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



Kuba Szreder - Sprawa miejska a fabrykowanie kultury

4 września (środa)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa

Wstęp wolny

Przy okazji różnych wydarzeń albo inwestycji kulturalnych nader często używa się argumentów o ich dobroczynnym wpływie na rozwój miast. Mówi się o tworzeniu klasy kreatywnej, wspieraniu przemysłów kultury albo integracji uboższych członków społeczeństwa. Obecnie trudno sobie wręcz wyobrazić politykę kulturalną bez odwołania do domniemanej ekonomicznej czy społecznej funkcji sztuki. Zazwyczaj rozumianej właśnie w kontekście konkretnego miejsca albo regionu. Każde peryferyjne miasto marzy o kopiowaniu Soho, Bilbao, Glasgow, Barcelony czy Manchesteru. Artystyczny sposób produkcji ma w założeniu stymulować procesy gentryfikacji, zmieniać wizerunek miast, promować ich atrakcyjność, zwiększać przewagę nad konkurentami. Ogólnie rzecz ujmując kultura staje się sposobem na radzenie sobie z konsekwencjami odprzemysłowienia oraz neoliberalnej globalizacji. Z drugiej strony kwestia miejska uzasadnia nakłady na kulturę, która podobnie do innych dziedzin publicznego życia podlega budżetowej presji. Co ciekawe ten klincz polityki kulturalnej i miejskiej jest krytykowany zarówno przez miejskich aktywistów, jak i niezaangażowanych zwolenników artystycznej autonomii. O ile ci pierwsi wskazują, że rola kultury w procesach rozwojowych jest albo wątpliwa albo wręcz szkodliwa (jak w procesach gentryfikacji), drudzy narzekają na instrumentalizację kultury oraz traktowanie artystów jako miejskich wyrobników. W tym kontekście warto raz jeszcze przemyśleć związek kultury ze sprawą miejską, biorąc pod uwagę specyfikę peryferyjnego miasta post-przemysłowego takiego jak Gdańsk.

Bio:

Kuba Szreder - po ukończeniu socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów z pogranicza sztuki, działań publicznych, krytycznej refleksji i społecznych eksperymentów. W swojej pracy teoretycznej łączy socjologiczny namysł z analizą obecnych form produkcji kultury. Od 2009 roku jest doktorantem Loughborough University School of the Arts, gdzie bada społeczne, polityczne i ekonomiczne aspekty niezależnych projektów kuratorskich.
 


_Partnerzy