_NEWSLETTER

_Sierpień 2017

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT


Harun Farocki, Arbeiter verlassen die Fabrik / Workers Leaving the Factory, Video, 36 Min., 1995 dzięki uprzejmości Artysty

INDUSTRIAL on Tour


Instytut Sztuki Wyspa / Buffet
27 września 2011
Godz. 19.00 - 23.00

19.00 Pokaz filmów i dyskusja (Instytut Sztuki Wyspa)
22.00 Koncert Jima Campbella (aka the preterite) (Klub Buffet)


Kuratorzy: Inke Arns (Dortmund) i Thibaut de Ruyter (Berlin)
Koordynator: Daniel Muzyczuk
Konsultant: Michał Libera


Wystawa i program filmowy INDUSTRIAL zadają pytanie „co właściwie stało się z przemysłem?”. Wydawało by się, że przemysłowe metody produkcji raczej nie zniknęły, a zmieniły miejsce. Przeniosły się z pierwotnie uprzemysłowionych krajów do kolejnych. Podczas gdy narody pierwszego świata właśnie zakończyły długą, 40-letnią historię deindustrializacji, kraje rozwijające się podlegają gwałtownemu i szerokiemu procesowi uprzemysłowienia. Jak to się stało, że przemysł zdołał dokonać migracji do tych regionów (w szczególności do Chin i Indii)? Jakie są warunki pracy w ich nowych fabrykach? Jakie jest dziedzictwo przemysłu w obszarach, które opuścił? Czy rzeczywiście porzucił całkowicie państwa tradycyjnie przemysłowe, czy może pojęcie „pracy niematerialnej” jest niepokojącym odrodzeniem klasycznego modelu industrialnego, którego potęga jest obecnie wpisana we współczesne, post-industrialne metody produkcji?

Na przełomie września i października, w ramach Sezonu Kultury Nadrenii Północnej-Westfalii w Polsce 2011/12 Tam’Tam, Hartware MedienKunstVerein w Dortmundzie zaprezentuje starannie dobrany program filmowy i muzyczny zatytułowany INDUSTRIAL on Tour w pięciu przemysłowych miastach Polski (Bytom, Tarnów, Łódź, Nowa Huta/Kraków, Gdańsk/Instytut Sztuki Wyspa). W tym okresie kuratorzy planują dokonać dalszych badań na potrzeby wystawy we współpracy z partnerskimi instytucjami.

Ponadto w każdej z lokalizacji kuratorzy opowiedzą o projekcie i rezultatach prowadzonych badań. Prezentację wzbogaci pokaz wybranych filmów i prac wideo oraz koncert eksperymentalnego muzyka mieszkającego w Dortmundzie Jima Campbella.

Projekt jest realizowany w ramach Sezonu Kultury Nadrenii Północnej-Westfalii w Polsce 2011/2012.


Pokazy:


Jacek Niegoda
Balet żurawi (Ballett der Kräne / Cranes’ Ballet), Wideo, 10 Min., 2007

Podążając ścieżką wyznaczoną przez rosyjską awangardę i jej niesławną Symfonię syren Arsenija Awramowa, która swoją premierę miała w Baku w 1922 roku, polski artysta Jacek Niegoda stworzył choreografię na kilka stoczniowych żurawi. Przemysłowe maszyny posiadają specyficzne piękno, lecz to krótkie wideo przekonuje nas, że są również pełne gracji, subtelności i humoru.

Harun Farocki
Robotnicy opuszczają fabrykę (Arbeiter verlassen die Fabrik / Workers Leaving the Factory), Wideo, 36 Min., 1995


Jeden z pierwszych filmów w historii kina przedstawia robotników z radością opuszczających fabrykę braci Lumière w Lyonie w 1895 roku. Harun Farocki traktuje ten film jako punkt wyjścia dla politycznego i kulturowego przeglądu historii kina i jego związków z przemysłem.

Ulrike Franke, Michael Loeken
Przegrani i zwycięzcy (Losers and Winners), film dokumentalny, 96 Min., 2006


W początku ostatniej dekady chińskie przedsiębiorstwo kupiło gigantyczną fabrykę koksu w Dortmundzie. Przez wiele miesięcy czterystu chińskich robotników mieszkało w niemieckim mieście i cierpliwie rozmontowywało, kawałek po kawałku, część po części, urządzenie po urządzeniu, całą fabrykę. Następnie została ona przewieziona i zmontowana (a także skopiowana) w Chinach. Film dokumentalny śledzi proces i pokazuje spotkanie ostatniego Niemca w fabryce z chińskimi robotnikami. Trudno jest jednak orzec, kto jest zwycięzcą, a kto przegranym.

Nina Fischer & Maroan el Sani
Linia (The Line), HD, 12 Min., 2010

Linia Niny Fischer i Maroan el Sani został zrealizowany w dawnej Stoczni Nakskov w południowej Danii. Duża część stoczni została już rozebrana. Linia opowiada o utracie tożsamości, która następuje kiedy społeczność traci swoje główne miejsca pracy i tradycyjnego rzemiosła. Fischer i el Sani odkrywają pustkę pozostawioną w budynku i przestrzeni miejskiej o niepewnej przyszłości i rejestrują napięcie, które je wypełnia.

 

Koncert:


Jim Campbell (aka the preterite) może być, z braku lepszego określenia nazwany turntapistą. Zainspirowany tak awangardowymi, jak i hip-hopowymi orędownikami eksperymentów z płytą winylową zaczął działania ze znalezionymi elektronicznymi urządzeniami lofi, które należą w przeważającej części do reliktów epoki taśmy. Z czasem dzięki eksperymentom z zestawem perkusyjnym stworzył swój własny unikalny instrument „cassette scratch orchestra”. Campbell działa w różnych kontekstach grając najczęściej solo i swobodnie improwizując tworząc abstrakcyjne poematy tonalne. Poza komponowaniem dla teatru i tańca kuratorował innowacyjny cykl koncertów “baender bender” w Dortmundzie i grał z muzykami tak różnorodnymi jak Claus Van Bebber i DJ Elephant Power. Debiutancki solowy podwójmy album wydany został przez amerykańską wytwórnię Weird Forest latem 2011 roku.

www.jimpermanent.com


Kuratorzy


Dr. Inke Arns. Od 2005 roku dyrektorka artystyczna Hartware MedienKunstVerein w Dortmundzie (www.hmkv.de). Od 1993 roku niezależna kuratorka i krytyczna sztuki zajmująca się sztuką mediów i jej teorią, kulturami sieci i Wschodniej Europie. Kuratorka wystaw m. in.: IRWIN: Retroprincip 1983-2003 (2003), What is Modern Art? (Group Show) (2006), The Wonderful World of irational.org (2006), History Will Repeat Itself (2007), Anna Kournikova ... Art in the Age of Intellectual Property (2008), Nie śpią tylko duchy – O duchach i ich mediach (2009 - 2010), Building Memory (2010), Arctic Perspective (2010). Studiowała slawistykę, East European studies, nauki polityczne oraz historię sztuki w Berlinie i Amsterdamie (1988-1996), doktorat w 2004 naUniwersytecie Humboldta w Berlinie z rozprawą na temat zmiany paradygmatu w recepcji historycznej awangardy i pojęcia utopii w projektach artystycznych związanych z nowymi mediami w latach ’80 i ’90 w byłej Jugosławii i Rosji. Wykłądała na uniwersytetach i akademiach sztuk pięknych w Berlinie, Lipsku, Rotterdamie, Zurichu i Dortmundzie (2000-2011). Autorka wileu artykułów na temat sztuki nowych mediów i kultury sieci, a także redaktorka katalogów wystaw.

Thibaut de Ruyter jest architektem, krytykiem sztuki i kuratorem Mieszka i pracuje w Berlinie. Regularnie pisze do magazynów takich jak: Art Press, Il Giornale dell’Architettura, Particules i Zitty. Jest również autorem esejów do wielu katalogów. Był kuratorem wystawy radiowej Badając EVP (www.radiogallery.org) a także redaktorem specjalnego numeru Art Press na temat Berlina. W 2008 roku zorganizował wystawę Weniger Geld, Mehr Liebe (Less Money, More Love), która prezentowała jego prywatną kolekcję sztuki w galerii TMP w Berlinie. Współkuratorował wystawy: The Last Ten Shots w Bongoût Gallery w Berlinie oraz Nie śpią tylko duchy – O duchach i ich mediach z Inke Arns w HMKV w Dortmundzie w 2009 roku oraz w CSW w Toruniu w roku 2010.



_Partnerzy