_Kwiecień 2017

P W Ś C P S N
01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



GLOBAL PROSPERITY


15-30.11, otwarcie 15.11 godz. 19.00 | Gdańsk, Instytut Wyspa, ul. Doki 1/145 B | www.wyspa.art.pl
24.11. godz. 19.00 | Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 6 | www.csw.art.pl


Wystawa Global Prosperity jest wynikiem wyprawy Maksa Cegielskiego i fotografa Michała Szlagi do Alang w stanie Gudżarat w Indiach, gdzie znajduje się jedno z największych złomowisk statków na świecie. Po wodach świata pływa w tej chwili około 50 tysięcy okrętów, których po 25-30 latach używania nie opłaca się już naprawiać. Co roku kilkaset statków trafia na złom w Azji – recycling opłaca się na dużą skalę tylko tam, gdzie dostępna jest tania siła robocza – dając tamtejszemu przemysłowi około 15-25 milionów ton stali do ponownego przetopienia. W indyjskim Alang w stanie Gudżarat złomowanych jest 90 procent statków.

Do Alang wybraliśmy się nie dlatego, że jest największe i najdłużej działające tego typu miejsce na świecie, ale dlatego, że pocięto tam kadłuby pięciu statków zbudowanych dla Indii w 1980 r. w Gdańsku, w stoczni imienia Lenina. Zwodowano je kiedy Polska kształtowała nową mitologię podczas strajków ery Solidarności. Niepodległe od 1947 roku Indie nazywając statki imionami poetów-świętych przenosiły postacie historyczne w czasy industrialne, łącząc nowoczesność ze starożytnością.
Myśleliśmy, że w Alang zobaczymy cmentarzysko, ale zgodnie z hinduistyczną koncepcją wcieleń, nic nie ginie w przyrodzie, a także w globalnym obiegu ekonomicznym. Współczesna analiza przepływu pieniądza i towaru zaskakująco pokrywa się ze starożytną filozofią metempsychozy, choć złomowisko wydawało się miejscem, które nie ma nic wspólnego z klasycznym, metafizycznym mitem subkontynentu. To nie cmentarz, tylko miejsce ponownych narodzin materii. Cząsteczki metali nie znikają, tworzą tylko nowe formy. Owszem, umierają tu okręty, ale na ich miejsce pojawiają się inne byty, energia nie znika, lecz jest ponownie wykorzystywana. Nic się nie marnuje, setki tysięcy ludzi utrzymują się z tego przemysłu. Na samej plaży w okresach natężenia pracy jest dwadzieścia tysięcy robotników. Po tym najtrudniejszym etapie statki zamieniają się w mniejsze i większe części, idą w głąb lądu, są obrabiane, sprzedawane. O Global Prosperity śnią zarówno stoczniowcy z Gdańska jak i Hindusi z Alang.



Prezentacja wystawy w Gdańsku, obejmuje: wystawę wybranych prac fotograficznych, slideshow oraz projekcję dokumentacji nakręconej w Alang oraz wideo found footage w Instytucie Sztuki Wyspa; a także prezentację wybranych fotografii na terenie Stoczni Gdańskiej.

Prezentacja w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie obejmuje: wykład Maxa Cegielskiego oraz komentarz Adama Mazura, slideshow, projekcję materiałów wideo nakręconych w Alang, rozmów ze stoczniowcami z Gdańska i materiałów found footage, oraz dyskusję.

O AUTORACH:
Max Cegielski, pomysłodawca projektu, kurator wystawy – dziennikarz, pisarz, prezenter radiowy i telewizyjny, animator kultury, podróżnik. Autor książek – reportaży o Indiach i innych krajach „trzeciego świata" ( m.in. Pijani bogiem, 2007; Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu, 2009) oraz programów telewizyjnych.

Michał Szlaga, fotograf prasowy i dokumentalista. Od 2000 roku rejestruje zmiany zachodzące na terenach byłej Stoczni Gdańskiej. www.szlaga.blogspot.com

Jakub Czerwiński, operator, autor zdjęć m.in. do filmów dokumentalnych Seans w kinie Tatry (Srebrny Lajkonik dla najlepszego dokumentu w Krakowie), Przez szybę (Srebrna Kijanka za zdjęcia na festiwalu Camerimage, wyróżnienie w konkursie Młode Kino Polskie w Gdyni).

Koncepcja i tekst: Max Cegielski
Zdjęcia: Michał Szlaga
Wideo: Kuba Czerwiński
Produkcja: Fundacja Bęc Zmiana / www.funbec.eu

Projekt realizowany dzięki dotacji od Narodowego Centrum Kultury
Partnerzy: Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk, Instytut Sztuki Wyspa
Partnerzy medialni: TVP Kultura, Radio Roxy