_NEWSLETTER

_Czerwiec 2017

P W Ś C P S N
01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



Ewa Partum


Cena 70 ZŁ + koszty przesyłki
Kontakt i zapytania: ola.grzonkowska(at)wyspa.art.pl



Instytut Sztuki Wyspa i Alternativa Editions
z dumą prezentują publikację monograficzną Ewy Partum pod redakcją Anety Szyłak, Ewy Małgorzaty Tatar i Bereniki Partum.

Obszerny, liczący 340 stron tom, zawiera bogaty i częściowo dotąd niepublikowany zbiór dokumentów trwającej od nieomal pół wieku aktywności artystki. Składa się nań ponadto uaktualniona monografia twórczości i życia artystki opracowana na podstawie własnych badań przez Angelikę Stepken. Część eseistyczna zawiera teksty Grzegorza Dziamskiego, Doroty Monkiewicz, Luizy Nader, Łukasza Rondudy, Anety Szyłak, Ewy Małgorzaty Tatar oraz Andrzeja Turowskiego. Książkę zaprojektowali Anna Hegman i Grzegorz Laszuk, a okładkę wraz z identyfikacją serii Alternativa Editions Tomasz Bersz i Marian Misiak.

Sztuka Ewy Partum stanowi kamień milowy w sztuce dwudziestego wieku zaś sama artystka należy do najwybitniejszych postaci sztuki europejskiej, dziś dzięki zmianom na mapie politycznej odkrywanej na nowo. Jej wczesne prace są fundamentalne dla początków polskiego konceptualizmu a dziś włączają się do bieżącego dyskursu światowej sztuki. Urodzona w 1945 roku w Grodzisku Mazowieckim, artystka debiutowała pierwszymi pracami konceptualnymi już w 1965. Jej dzieła są pionierskie dla sztuki konceptualnej – w obszarze poezji wizualnej, performance oraz analizie mediów takich jak film, fotografia i telewizja oraz w polu polskiej sztuki feministycznej, szczególnie jako rozważanie kobiecego podmiotu w przestrzeni publicznej. Jest też niezwykle ważną postacią sztuki mail artu jako twórczyni autorskiej galerii Adres (1971-1977) w Łodzi. Od 1983 roku Partum mieszka i pracuje w Berlinie.

Monograficzne wystawy Partum w Badischer Kunstverein w Karlsruhe (2001) oraz w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku i Muzeum Narodowym w Warszawie (2006-2007) stanowiły pierwsze po latach próby przekrojowego spojrzenia na jej twórczość. W 2006 roku w Hali Turbin Tate Modern Partum wykonała instalację z liter opartą na fragmentach Ulissesa Joyce’a nawiązującą do Poezji Aktywnej z 1971 roku, co okazało się przełomowym w jej karierze zagranicznym pokazem muzealnym. W ostatnich latach artystka brała udział w szeregu istotnych wystaw sztuki współczesnej, takich jak Primera generación. Arte e imagen en movimiento 1963-1986 (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2006/07), Manifesta7 w Rovereto, 2008, Wack! Art and the Feminist Revolution (MoCA w Los Angeles, 2007 i MoMA PS1 w Nowym Jorku, 2008), re.act. feminism,Performancekunst der 1960er und 70er Jahre heute, Akademie der Künste, Berlin, 2009, Gender Check - Rollenbilder in der Kunst Osteuropas, MuMoK - Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wiedeń, 2010, The Promises of the Past w Centrum Pompidou w Paryżu, 2010, Intense Proximity, Paris Triennale (Palais de Tokyo, Paryż, 2012), A Bigger Splash: Painting after Performance, Tate Modern, London, 2012 oraz 18th Biennale of Sydney 2012. Kanoniczne prace Partum znajdują się obecnie w szeregu ważnych kolekcji sztuki współczesnej, takich jak Tate Modern/Londyn, Kontakt. The Art Collection of Erste Group and ERSTE Foundation/ Wiedeń, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía/Madrid, Generali Foundation/Wiedeń, Frac Lorraine/Metz. W Polsce, prace artystki znajdują się między innymi w kolekcjach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie, Fundacji Wyspa Progress w Gdańsku, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Monografia jest opublikowana przez Instytut Sztuki Wyspa/Funadcję Wyspa Progress dzięki życzliwemu wsparciu Kontakt. The Art Collection, Buero Kopernikus/Kulturstiftung des Bundes, Culture.pl / Instytutu Adama Mickiewicza, The Book and Journal Project of The Network of East-West Women w Nowym Jorku, Miasta Gdańska, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Galerii Samuel Lallouz w Montrealu.

Alternativa Editions
to linia wydawnicza Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa prowadzonego przez Instytut Sztuki Wyspa/Fundację Wyspa Progress, której redaktorem naczelnym jest Krzysztof Gtufrański. Inne publikacje Alternativa Editions to między innymi antologie tekstów “Praca i Wypoczynek”, “Uniezwyklenie”, “Materialność” oraz monografia “Grzegorz Klaman”. Wszystkie nasze książki można nabywać dokonując transakcji PayPal na naszej stronie internetowej www.wyspa/art.pl/publikacje


_Partnerzy