_Kwiecień 2019

P W Ś C P S N
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

_NEWSLETTER

_Wesprzyj Wyspę

<<<_POWRÓT



Eksplonat Julii Kul w Modelarni

W sobotę – 20 lutego w Modelarni odbędzie się publiczna prezentacja „Eksplonatu” - pracy dyplomowej absolwentki ASP w Gdańsku Julii Kul.
Start godz. 19.00
Kurator pokazu: Maks Bochenek


„Eksplonat” jest wykonaną w skali 1:1 makietą wybuchającej krowy – estetycznym modelem brutalnego rozerwania zwierzęcia na części, wykorzystującym konstrukcję ze stalowych linek, na których zawieszone zostały organy wewnętrzne, kawałki skóry, płyny. Wszystkie elementy wykonane zostały z papieru, (nieliczne z silikonu) na podstawie rzeczywistych organów. W sferze ideologicznej „Eksplonat” dotyczy mechanizmów odbierania drastycznych przedstawień balansujących na granicy informacji i rozrywki. Jest zadrażnieniem na poziomie relacji pomiędzy obiektem pokazu, faktem pokazywania i motywacją pokazu. Artystkę, z jednej strony ciekawi dystans psychiczny odbiorcy w stosunku do oglądanych codziennie obrazów okrucieństwa oraz kalkulacja i przyjemność, jaką sprawia ich oglądanie. Z drugiej strony, Kul interesują mechanizmy psychiczne chroniące przed traumą okrutnych obrazów. „Moja krowa ma widzowi nie sprawiać problemów emocjonalnych i wybuchać w atmosferze bezpieczeństwa i harmonii. Scena ta powinna być odbierana przez widza pozytywnie i nie budzić skrajnych emocji strachu, obrzydzenia, zagrożenia... Nie powinna również wzbudzać silnego zachwytu estetycznego. Nie jest radykalnie przeestetyzowana” – mówi Julia Kul i dodaje, że zależy jej na odarciu drastycznej, dynamicznej sceny z bodźców spodziewanych przez widza (z tempa, uderzenia, zaskoczenia, agresji, krwi, smrodu i huku) oraz z traumy, która mogłaby pojawić się w umyśle widza. Iluzoryczna eksplozja jest przejściem od realistycznego przedstawienia do pogłębiajacego się abstrakcyjnego efektu.
Oprócz „Eksplonatu” obejrzeć będzie można towarzyszący mu aneks. Są to zbite ze sobą blachy offsetowe przykryte doświetloną płytą pleksi, które tworzą w sumie 20 grafik w 2 seriach. Prace przedstawiają dwie egzekucje, a właściwie sekwencje strzału i obrazy rozrywanego nim ciała. Rozbicie na pojedyncze klatki, (które mogły by tworzyć sekundową animację) jest świadomym zepchnięciem wizualnego przekazu w stronę estetyki reklamowej.

Promotor: Katarzyna Jórefowicz
Promotor aneksu: Zbigniew Gorlak